800 extra fietsparkeerplekken in binnenstad

Foto: Pixabay

Utrecht realiseert dit jaar en volgend jaar 800 extra fietsparkeerplekken op diverse plekken in de binnenstad. Vorig jaar was de prognose nog dat er de komende jaren 2600 plekken bij zouden komen, maar dat is nu verhoogd tot 3400. 1800 hiervan zijn reeds gerealiseerd, onder meer in de dit jaar geopende Neudestalling. Rond Utrecht CS willen gemeente, ProRail en NS tot 2025 nog 5000 extra plekken toevoegen. Hiervoor worden nog locaties gezocht.

De 3400 plekken in de binnenstad bestaan uit 1350 vaste plekken op straat en 2050 plekken in inpandige stallingen, pop-upstallingen en buurtstallingen. De meeste van de 1600 nog te realiseren fietsparkeerplekken komen in de inpandige stalling van House Modernes. In de voormalige Planeet aan de Lange Viestraat opent begin 2021 een stalling met 900 plekken. Op de Voorstraat en Wittevrouwenstraat, waar momenteel gewerkt wordt aan de herinrichting, komen 228 extra plekken op straat. De Lange Nieuwstraat, waar op dit moment ook gewerkt wordt, krijgt 80 extra plekken. Op de Nobelstraat/Lucasbolwerk komt begin volgend jaar een proef met 125 plekken in een pop-upstalling in de avond en nacht, gericht op uitgaanspubliek. Verder komen er nog enkele tientallen plekken op straat rond het voetgangersgebied, bij de Jacobikerk, op de Tolsteegbarrière en op de Westerkade.
Vanwege toenemend fietsgebruik en een groeiend aantal inwoners, verwacht Utrecht in de toekomst nog meer fietsparkeerplekken nodig te hebben, met name in de binnenstad en rond het Centraal Station. Rond het station was de prognose dat voor 2030 9100 extra plekken nodig zijn. Afhankelijk van de duur van de coronacrisis en het daaropvolgende herstel, kan het langer duren voor dit cijfer bereikt is. Samen met ProRail en NS streeft de gemeente ernaar om voor 2025 5000 extra plekken te realiseren, verdeeld over meerdere locaties.
In de binnenstad blijkt uit een telling eind 2019 dat het tekort aan stallingsplekken gemiddeld 4300 is, en op piekmomenten 11.600. Dat is meer dan de eerdere berekening uit 2017, die uitging van een tekort van 4000 plekken met pieken tot 6000. Aantekening hierbij is wel dat informele parkeerplekken, zoals de reling van de Oudegracht of een lantaarnpaal, niet meegerekend zijn. In de zogeheten fietsparkeermodule komt de gemeente eind dit jaar met meer plannen om in te spelen op de toenemende vraag naar fietsparkeerplekken.

Reacties