Gemeente stelt nieuwe richtlijnen voor evenementen op

Foto: Foto_Jelmer_de_Haas

De gemeente Utrecht heeft samen met bewoners, ondernemers en evenementenorganisaties nieuwe richtlijnen voor evenementen opgesteld. Deze zogeheten concept-locatieprofielen worden nu aan alle betrokkenen voorgelegd. Iedereen kan tot 13 maart 2020 op het voorstel reageren.

Het doel van de concept-locatieprofielen is dat organisaties weten welke locatie geschikt is voor welk evenement. Daarnaast is voor omwonenden en belanghebbenden duidelijk wat de mogelijkheden zijn voor evenementen in hun omgeving. De profielen zijn ook een leidraad bij het verlenen van vergunningen door de gemeente.
“De conceptlocatie-profielen zijn een verdieping van het evenementenbeleid en hebben tot doel om omwonenden duidelijkheid te geven wat er in hun buurt georganiseerd kan worden. Ook organisatoren kunnen zich laten inspireren over plekken in de stad. En het  vergunningverleningproces van de gemeente wordt hiermee ondersteund”, licht wethouder Klaas Verschuure (Economische Zaken) toe. “Daarom gaan we met elkaar het gesprek aan over bijvoorbeeld de vraag of er evenementen zijn die in plaats van in de zomer bijvoorbeeld in het najaar kunnen plaatsvinden. En kijken we ook welke evenementen het karakter van bijvoorbeeld het Berlijnplein of het Jaarbeursplein kunnen versterken.”
In totaal zijn nu 39 locatieprofielen gemaakt. Hierin staan richtlijnen voor het gebruik van de locaties, de omvang van de locatie, welke ecologische waarden er zijn en hoe rekening moet worden gehouden met de bereikbaarheid. Utrecht wil een stad zijn waar iedereen gezond en prettig kan wonen en leven. Daarbij hoort ontmoeting, vermaak en economische bedrijvigheid. Prettig leven betekent ook prettig wonen in een omgeving waar evenementen plaatsvinden.
Reageren op deze profielen kan via www.utrecht.nl/locatieprofielenevenementen.

Cookieinstellingen