Energiezuinige huurwoningen in Rijnvliet

Foto: Bo-Ex

De komende tijd krijgen 61 huurders van Bo-Ex de sleutel van hun sociale huurwoning met een bijzonder energieconcept. De nieuwe woningen in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn gebouwd met de laatste duurzame energietechnieken, zoals een warmtepomp en zonnepanelen, maar zonder de bijbehorende traditionele energierekening.

Om de woonlasten betaalbaar en voorspelbaar te houden, betalen de huurders een vast bedrag per maand. Hiervoor garandeert Eneco een aangename temperatuur in huis en een vaste hoeveelheid warm water per dag. Als bewoners meer warm water willen of de woning extra willen verwarmen, weten ze vooraf wat dit kost. Hierdoor behoren mee- of tegenvallers op de energienota tot het verleden.
Bewoners kunnen hun energieverbruik zelf bijhouden. Om het energiebewustzijn te vergroten en de installaties optimaal te gebruiken, krijgen de bewoners van Eneco tips om energie te besparen zonder verlies van comfort. Ook zorgt Eneco er voor dat de warmtepomp zo optimaal mogelijk werkt.
Bo-Ex en Eneco ondertekenden gisteren de formele overeenkomst voor dit gezamenlijk ontwikkelde concept dat de naam ‘Comfort-as-a-service’ heeft gekregen. Beide partijen zien de overeenkomst als een innovatieve oplossing om de energietransitie laagdrempelig en betaalbaar te houden voor huurders.
Marije Eleveld, directeur-bestuurder Bo-Ex (rechts op de foto): ‘Voor onze sociale huurders willen wij de woonlasten betaalbaar houden, daarom bouwen we deze duurzame woningen en verduurzamen we onze bestaande woningen. Technisch is veel mogelijk, maar het gaat om de huurder. Die willen we zo goed mogelijk begeleiden bij de overstap naar duurzaam wonen. Daarvoor zetten wij onszelf, samen met partners als Eneco, in.’
Hans Peters, CCO Eneco (links op de foto): ‘Er gaat op energiegebied de komende jaren veel veranderen in de Nederlandse huishoudens: velen van hen ruilen de gasaansluiting in voor duurzame maar voor de consument vaak nog onbekende technieken. Eneco wil die omschakeling voor de gemiddelde consument zo eenvoudig en comfortabel mogelijk maken. Partners als Bo-Ex, die het mogelijk maken om vernieuwende en klantvriendelijke diensten als Comfort-as-a-service te kunnen lanceren, zijn cruciaal om die ambitie waar te maken.’

Cookieinstellingen