Eerste eetbare chocolade pop-up in Nederland opent op Utrecht CS

Foto: Fairtrade

Vandaag, op dinsdag 19 november, opent Fairtrade – Max Havelaar de eerste eetbare chocolade pop-up van Nederland. Help mee de chocoladewinkel af te breken en op te eten om daarmee symbolisch het oneerlijke handelssysteem te doorbreken.

Dinsdag 19 t/m vrijdag 22 november staat de eerste eetbare chocolade pop-up van Nederland op Utrecht Centraal Station om aandacht te vragen voor de problemen in de cacaosector. Nog altijd krijgen boeren onvoldoende betaald om fatsoenlijk van te kunnen leven. Zo’n 2,1 miljoen kinderen zijn aan het werk in Ivoorkust en Ghana voor onze chocolade. In vier dagen tijd breken bezoekers de chocolademuren af om symbolisch het oneerlijke handelssysteem te doorbreken dat hieraan ten grondslag ligt. Ook bekende Nederlanders als Tess Milne en Britt Scholte helpen mee. Naast het doorbreken van de chocolademuur kunnen bezoekers oog in oog staan met cacaoboeren uit Ivoorkust. Presentatrice Veronica van Hoogdalem bezocht de cacaoboeren en stelt bezoekers digitaal aan ze voor. Ook kunnen bezoekers hun steun uitspreken door op de foto te gaan in een enorme chocoladereep/photobooth en hun ervaring te delen via de hashtag #breakthesystem.
Een handjevol chocoladebedrijven heeft een groot deel van de markt in handen. Dat betekent dat boeren geen macht hebben om te onderhandelen. Het gevolg: boeren ontvangen bijzonder lage prijzen voor hun cacao, vaak zelfs minder dan de productiekosten. Het inkomen van boeren is maar een derde van wat zij nodig hebben om fatsoenlijk te kunnen leven. Een groot deel van de boeren leeft in extreme armoede. Het gevolg is dat boerengezinnen regelmatig maaltijden over moeten slaan, geen toegang hebben tot schoon drinkwater, niet naar de dokter kunnen en zelfs hun kinderen aan het werk moeten stellen.
Utrecht zet zich als Fairtrade gemeente en Global Goals gemeente al jaren in voor eerlijke handel. Tijdens de gemeenteraadsvergaderingen wordt Fairtrade koffie en thee geserveerd, evenals Fairtrade chocolade van Tony’s Chocolonely. Tony’s Chocolonely is het enige chocolademerk dat zich heeft gecommitteerd aan betaling van een prijs aan cacaoboeren die een leefbaar inkomen mogelijk maakt.
Via de pop-up roept Fairtrade consumenten op om voor Fairtrade chocolade te kiezen, ook tijdens de feestdagen. “Op die manier weet je dat boeren in ieder geval een minimumprijs en ontwikkelingspremie ontvangen. Daarnaast werkt Fairtrade aan verhoging van het inkomen van boeren en voorkomen van kinderarbeid”, zegt Peter d’Angremond, directeur van Fairtrade Nederland. Ook is de pop-up een boodschap richting het bedrijfsleven. D’Angremond roept het bedrijfsleven op: “maak feestchocolade echt feestelijk door een eerlijke prijs te betalen. Een eerste stap is over te stappen naar Fairtrade cacao. Van daaruit werken we samen toe naar een leefbaar inkomen voor cacaoboeren. Immers, een leefbaar inkomen is geen gunst, het is een mensenrecht”.

Cookieinstellingen