Lage Weide luidt noodklok over Demkabrug

Foto: Lage Weide

Parkmanagement Lage Weide heeft een brief gestuurd aan het College van B&W van Utrecht om aandacht te vragen voor de fietsproblemen bij de Demkabrug. De bedrijven op Lage Weide willen dat de situatie bij de Demkabrug versneld wordt aangepakt.

Ze willen dat de brug verbreed wordt, dat er een veilige reling op de brug komt, dat er bredere opritten komen met veilige relingen en dat de verkeersveiligheid bij het spoorwegviaduct tussen Isotopenweg en Sophialaan wordt verbeterd.
De situatie is volgens Parkmanagement Lage Weide dermate urgent dat deze niet kan wachten tot afronding van gemeentelijk onderzoek. Het Parkmanagement Lage Weide heeft begrepen dat het tot 2030 kan duren voordat de werkzaamheden daadwerkelijk aanvangen. De situatie is daarvoor echter te urgent, aldus Parkmanagement Lage Weide.
Op dit moment is Lage Weide per fiets te bereiken via de Demkabrug, de Zuilense Ring, de Hogeweidebrug, via Station Leidsche Rijn en het Lage Weide Viaduct. Om Lage Weide goed te ontsluiten is het volgens Parkmanagement Lage Weide noodzakelijk dat er drie investeringen plaatsvinden:
1. Versnelde verbreding van de Demkabrug: de huidige brug is zo smal dat tegenliggers elkaar amper kunnen passeren. Reling, verlichting en opritten voldoen niet aan de eisen en standaarden op het gebied van veiligheid.
2. Aanleg van een fietspad en oversteek over A2 bij de Zonnebaan/Zuilense Ring, om de reistijd te verkorten en bereikbaarheid te verbeteren tussen Leidsche Rijn en Lage Weide.
3. Bouw van een extra fietsbrug over het Amsterdam, de Anton Geesinkburg, waardoor de reistijd vanuit Overvecht gehalveerd kan worden.
Overigens voldoet Lage Weide – als de drie genoemde projecten zijn uitgevoerd – nog steeds niet aan de landelijke norm dat er om de 300-500 meter een brug of viaduct moet zijn om water, spoor of snelweg over te steken. Maar het zou volgens Parkmanagement Lage Weide al een hele stap vooruit zijn.

Cookieinstellingen