Vaker en sneller openbaar vervoer in Utrecht met U-link

Foto: UOV

Vervoerder U-OV introduceert in 2020 op zes lijnen U-link: een nieuw, samenhangend kwaliteitsnetwerk voor het Utrechts openbaar vervoer. Dit betekent snel en frequent openbaar vervoer met nieuwe, comfortabele bussen.

De komst van U-link is één van de belangrijkste veranderingen eind dit jaar voor reizigers in het Utrechts openbaar vervoer. Nu Gedeputeerde Staten de vervoerplannen van U-OV en Syntus Utrecht hebben goedgekeurd, kunnen de vervoerders aan de slag met de voorbereidingen voor de nieuwe dienstregeling. Die geldt vanaf 15 december 2019.
U-link is de verzamelnaam voor zes hoogfrequente buslijnen die stad en regio Utrecht met elkaar verbinden. Vaker rijden en nieuwe bussen vormen de basis. Om dit mogelijk te maken, worden sommige lijnen samengevoegd. Reizigers profiteren van meer openbaar vervoer, met snellere reistijden en extra comfort onderweg. De bussen krijgen op elke U-link lijn een eigen, herkenbare kleur. Op sommige trajecten gaat U-link in de spits om de vijf minuten rijden.
U-link lijn 50 gaat in samenwerking met Syntus Utrecht rijden van Utrecht via Doorn naar Veenendaal en Wageningen. Deze coproductie met U-OV levert voor doorgaande reizigers een snellere reistijd op omdat tussen Zeist en Utrecht bij minder haltes wordt gestopt. Ook op de nieuwe U-link lijn 73 tussen Maarssen en Zeist zal sneller worden gereden. Deze lijn rijdt door naar het centrum van Soesterberg, waardoor Utrecht bereikbaar blijft. De nieuwe U-link lijn 77 behoudt de route door de wijk Galecop in Nieuwegein. Na de consultatie van reizigers is besloten dat de bus langs de haltes in Galecop blijft rijden.
De bussen op lijn 29 gaan vaker in de spits rijden met een overstap op halte Vaartsche Rijn. Zo sluiten ze straks zo goed mogelijk aan op de nieuwe tramlijn 22 tussen Utrecht CS en Utrecht Science Park. Voor reizigers vanuit Wijk bij Duurstede komen extra overstapmogelijkheden bij de halte Stadion Galgenwaard en het Diakonessenhuis-Zuid. Buslijn 281 tussen Houten en het Utrecht Science Park blijft elk half uur rijden. Dat is besloten na de consultatie van reizigers.
U-OV introduceert voor reizigers in Nieuwegein, IJsselstein en Vijfheerenlanden ook een vernieuwd netwerk met buslijnen die aansluiten op de tram en het U-link net. Voor lijn 283 komen er extra haltes bij in Nieuwegein. Tussen Nieuwegein-Centrum en Utrecht Science Park worden extra ritten gereden. Buslijn 48 tussen Houten en Nieuwegein-Centrum gaat via twee routes rijden: de huidige route en een nieuwe verbinding tussen het stadscentrum van Nieuwegein en bedrijventerrein Het Klooster. In de loop van 2020 worden de belbuslijnen 503 en 572 in Vijfheerenlanden en lijn 13 in Stichtse Vecht omgezet naar U-flex, een bus die op afroep gaat rijden.
Streekvervoerder Syntus Utrecht gaat vanaf december 2019 ‘s avonds en het weekend een nieuwe buslijn 201 rijden tussen Amersfoort en Utrecht Science Park. De bussen rijden op deze nieuwe verbinding elk uur. Tussen Schoonhoven, Lopik en Utrecht gaan de Syntus bussen vaker en sneller rijden. In de stadsdienst Woerden gaat op werkdagen ook overdag Syntus Flex rijden. Reizigers kunnen deze ritten op afroep boeken. Syntus Flex wordt ook ingevoerd in Mijdrecht. In overleg met gemeente De Ronde Venen krijgt dit de komende maanden verder vorm. Verder heeft U-OV samen met Syntus Utrecht gewerkt aan een nieuw voorstel voor Stichtse Vecht. De gezamenlijke route tussen Maarssen en Utrecht biedt meer reismogelijkheden voor inwoners van Maarssen Dorp. De wijk Zandweg-Oostwaard houdt een halfuurdienst in 2020. In Veenendaal-Oost, Rhenen en Amersfoort-Zuid voert Syntus enkele veranderingen door in de dienstregeling.

Cookieinstellingen