Utrecht was hét winkelgebied van 2018; gaat dat hand in hand met duurzaamheid?

Foto: CC0

Aan het begin van het jaar blikken we graag nog even terug op het commercieel succesvolle 2018 van onze stad. Immers, toen werd Utrecht door shopkaart.nl uitgeroepen tot Nederlands winkelgebied bij uitstek, zo meldde het CMU twee weken geleden. De website concludeert dit op basis van ruim een half miljoen zoekopdrachten. Hiermee steekt Utrecht ondermeer Den Haag en Amersfoort de loef af. Voorbeeldig als winkelstad dus, maar ook als het over het milieu gaat? Utrecht bewijst dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten.

Duurzame winkelstad

Waar maakt Utrecht het verschil als het op prettig winkelen aankomt? De stad bezit de klassieke troeven voor een leuk dagje shoppen: het is een gezellige grachtenstad pal in het hart van het land en het winkelaanbod is uitgebreid. Leuke winkelstraten lokken nog steeds veel mensen voor een complete shopervaring, en dat shoppen en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan hebben ze in Utrecht ook al begrepen. Het huidig gemeentebestuur maakt in 2019 verder werk van een autoluw centrum, aantrekkelijk voor de consument, de bewoner én de ondernemer. Zo wil Utrecht een leefbare winkelstad blijven. Ook het aantal parkeerplaatsen in de historische binnenstad wil de gemeente terugdringen, wat dan ook een prioriteit vormt in het coalitieakkoord van midden vorig jaar. Dit doen ze om andere vormen van mobiliteit, zoals de fiets en het openbaar vervoer, te stimuleren en het autogebruik juist in te dammen. Utrecht wordt zelfs al gezien als voorbeeld voor andere steden.

Nieuwe Utrechtse oplossingen voor een nieuwe tijd

Minder plaats voor de wagen klinkt sommigen misschien goed in de oren, maar leveranciers kunnen zo wel eens op problemen stuiten. Minder parkeerruimte, auto-arme straten en bijkomende boetes vormen belangrijke uitdagingen voor de moderne logistiek. Door het bos de bomen zien kan soms dan ook moeilijk zijn. Intelligente fleet-tracking vormt een belangrijke hulp in de duurzame transportevolutie, omdat het door hogere efficiëntie en beter overzicht o.a. CO2-uitstoot vermindert. Veel logistieke bedrijfjes zetten dit soort technologie al in, en ook in Utrecht zijn er al aanbieders van dergelijke oplossingen gevestigd. Zij focussen niet enkel op kostenbesparing via de gps-tracking die de chauffeur juist door de stad leidt, maar ook op het volgen van de voertuigdata om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te beperken. Ideaal dus voor een groene stad als Utrecht; vlotte en duurzame levering in de stad.

Het milieubewuste imago van de stad wordt momenteel nog eens extra in de verf gezet door de Universiteit Utrecht; shoppers kunnen vanaf januari het kunstwerk Skyscraper Whale bewonderen, dat de universiteit liet installeren in de Catharijnesingel om aandacht te vragen voor het plastic afval in de oceanen en rivieren. Ook gaat de kennisinstelling vanaf februari geen plastic flesjes water meer verkopen, maar gaat ze volop voor hervulbare flessen. Utrecht kiest dus op alle gebieden de duurzame kaart – en daar boekt de stad succes mee!

Cookieinstellingen