Utrecht vraagt Rijk miljarden voor extra intercitystation en extra bus- of tramlijn

Foto: gemeente Utrecht

Utrecht heeft een tweede intercitystation en een extra tram- of snelbuslaan om de stadsregio nodig. De provincie en gemeente Utrecht vragen het Rijk om een investering van miljarden euro’s hiervoor. Dat meldde de Volkskrant dit weekend.

Vandaag is het actieprogramma ‘U Ned voor bereikbare gezonde groei in de metropoolregio Utrecht’ openbaar gemaakt. Hierin staan de toekomstplannen van de provincie, gemeente en het Rijk. Op maandag 4 juni gaan wethouder Lot van Hooijdonk en gedeputeerde Dennis Straat dit wensenlijstje bespreken met de ministers Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken).
De investeringen zijn nodig gezien de groei van Utrecht. Er komen tot 2030 zo’n 140 duizend woningen bij in de provincie. De helft daarvan komt in de stad Utrecht, die nu 340 duizend inwoners telt. Deze grote aantallen kunnen volgens Van Hooijdonk en Straat niet vervoerd worden met het huidige systeem.
Daarom pleiten beide bestuurders voor een openbaarvervoerring rond Utrecht waardoor niet alle reizigers meer via Utrecht Centraal hoeven te reizen. Dat moet een een snelbus- of tramlijn worden die op een aantal plekken bij onder meer de snelwegen ondergronds zal moeten gaan of eroverheen. De bedoeling is dat reizigers van buiten Utrecht hun auto bij een van opstappunten parkeren en met het OV verder naar hun bestemming in de stad rijden. Of per fiets, omdat ook het fietsnetwerk wordt uitgebreid.
Er moet volgens Van Hooijdonk en Straat een inhaalslag worden gemaakt. De infrastructuur in Utrecht is tot nog toe nauwelijks meegegroeid met de bevolkingstoename. Er zijn drastische verbeteringen nodig als wordt gekozen voor binnenstedelijk bouwen, anders loopt het vervoerssysteem gigantisch vast.
De provincie en de gemeente hebben elk 100 miljoen euro gereserveerd voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de regio. Maar dat is bij lange na niet genoeg. Van Hooijdonk en Straat kijken ook naar Den Haag voor extra middelen. Van Hooijdonk sluit niet uit dat Utrecht in de toekomst zelfs een metro nodig heeft.

Cookieinstellingen