Provincie en gemeente Utrecht vragen om maatregelen voor betere bereikbaarheid regio

Files op de Rondweg Utrecht, snelweg A12. COPYRIGHT TON BORSBOOM
Files op de Rondweg Utrecht, snelweg A12. COPYRIGHT TON BORSBOOM
Foto: Rijkswaterstaat.nl

Er is volgens de gemeente en provincie Utrecht een omvangrijk pakket aan maatregelen nodig om de regio Utrecht de komende twintig jaar bereikbaar en leefbaar te houden. De Utrechtse regio is – dankzij de centrale ligging, hoog opgeleide inwoners en werknemers en sterke zakelijke dienstverlening en ICT – de tweede belangrijkste economische regio van Nederland. Een goede doorstroming van de regio Utrecht is van groot belang voor de bereikbaarheid van grote delen van de rest van Nederland en het behoud van de economische groei. Aanstaande maandag debatteert de Tweede Kamer over de investeringen die het Rijk komend jaar in de bereikbaarheid doen.

Om de Regio Utrecht bereikbaar te houden en de doorstroming te garanderen, moeten volgens de provincie en gemeente nu alle zeilen bijgezet worden: zowel knelpunten in de infrastructuur aanpakken als investeren in openbaar vervoer, fiets, vervoersmanagement en slimme oplossingen als zelfrijdende auto’s. Dat vinden zowel gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof van de provincie Utrecht (Mobiliteit) als wethouder Lot van Hooijdonk van de gemeente Utrecht (Verkeer en Milieu)

De regio Utrecht heeft de komende drie jaar naar schatting ruim 1 miljard euro nodig voor het uitvoeren van de maatregelen op korte termijn. Op lange termijn is naar schatting van de provincie 6,5 miljard euro nodig. De regio gaat het maatregelenpakket verder uitwerken. De provincie en de gemeente hebben met het rijk afgesproken om uiterlijk 1 mei samen besluiten te nemen over een programma in de regio Utrecht voor bereikbaarheid, in samenhang met economische ontwikkelingen en de druk op de woningmarkt. De regio stelt hier zelf 200 miljoen voor beschikbaar.

De regio Utrecht groeit de komende 25 jaar met 50.000 banen en er worden 70.000 woningen gebouwd. Het kennisinstituut op gebied van verkeer en mobiliteit CROW voorspelt over 5 jaar 30% meer files. Ook knelpuntanalyses (NMCA) van het voormalige Ministerie van Infrastructuur en Milieu laten zien dat de regio Utrecht dichtslibt. Het wordt drukker waar het al druk is. Als we niks doen, dan komt de auto, het openbaar vervoer en de fiets in de knel. Ook wordt nu zichtbaar dat het spoor in de toekomst de hoeveelheden passagiers niet meer kan vervoeren. Bijna 8 miljoen Nederlanders wonen of werken op minder dan 45 treinminuten van Utrecht Centraal, het grootste station van Nederland. Dagelijks reizen 250.000 reizigers via Utrecht Centraal. Dat zijn er meer dan op de drukste dag van het jaar op Schiphol. Als het treinverkeer in Utrecht vaststaat, heeft het hele Nederlandse spoorwegennet hier grote hinder van. Bovendien staat in het regeerakkoord dat het kabinet aan de slag gaat met een oplossing hiervoor: een betere OV-verbinding voor Utrecht Science Park/De Uithof die ook dient als alternatief voor Utrecht CS. Hiervoor is een snel besluit om te investeren nodig.

Utrecht wil vooral bouwen binnen de huidige stadsgrenzen zoals in de Merwedekanaalzone en het Beurskwartier. Bij deze binnenstedelijke groei passen slimme oplossingen voor mobiliteit, zoals smart mobility, fietsverbindingen en lightrail in de regio en tussen de steden. Ook de wegen in en rondom de stad zullen optimaal gebruikt moeten kunnen worden. Zo maken meer mensen gebruik van de voorzieningen die er zijn en wordt groen in de regio behouden.

Cookieinstellingen