Buslijn 1 wordt elektrisch

Foto: UOV

De dieselbussen van buslijn 1 worden deze week vervangen door tien volledig elektrische bussen. De gemeente claimt dat binnen haar grenzen nu de eerste ‘volledig elektrische buslijn van Nederland’ van start gaat. Dat meldt Binnenlands Bestuur.

Het grootste probleem bij de inzet van elektrische bussen was altijd de laadtijd. Dat probleem is opgelost door laadpalen aan het eind van de lijn te plaatsen, in plaats van bij het centrale busstation. Daar moeten bussen toch altijd even wachten voordat ze aan een nieuwe rit beginnen.

De mate waarin de bussen kunnen opladen, hangt af van het moment van de dag, In de ochtendspits staan de bussen niet stil, maar naarmate de dag vordert lopen de pauzes op tot wel negen minuten. Dan kunnen de bussen al behoorlijk bijladen. ’s Nachts worden de busbatterijen in de remise weer opgeladen tot de volle honderd procent.

Juist die volledige inzetbaarheid van bussen maakt de aanschaf de moeite waard. Een normale dieselbus kost ongeveer 200.000 euro, een elektrische is nu nog ruim twee keer zo duur. Dat wordt terug verdiend doordat je bespaart op benzinekosten. En UOV hoopt ook dat het onderhoud goedkoper uitvalt. Maar de business case wordt pas echt interessant als je de afschrijvingstermijn van tien naar vijftien jaar kunt verlengen, aldus UOV.

De inzet van elektrische bussen moet in Utrecht leiden tot jaarlijks 900.000 ton minder CO-2 uitstoot en ook tot minder geluidshinder. Ook bieden de bussen de reiziger meer comfort.

Cookieinstellingen