Utrecht tweede fietsvriendelijke stad ter wereld

Jury
De uiteindelijke Fietsstad 2016 wordt verkozen door de jury onder leiding van SWOV-directeur Peter van der Knaap. De andere juryleden zijn Ilse Bloemhof, fietsambassadeur van de gemeente Zwolle, onderzoeker transporteconomie Giuliano Mingardo, Mirjam Borsboom van de Dutch Cycling Embassy en Erna Jansen, organisator van het Nationaal Fietscongres en hoofdredacteur van vakblad PARKEER24. In mei 2016 wordt de winnaar bekend gemaakt. Bij het verkiezen van de winnaar zal extra aandacht zijn voor het thema Bikenomic.
Jury De uiteindelijke Fietsstad 2016 wordt verkozen door de jury onder leiding van SWOV-directeur Peter van der Knaap. De andere juryleden zijn Ilse Bloemhof, fietsambassadeur van de gemeente Zwolle, onderzoeker transporteconomie Giuliano Mingardo, Mirjam Borsboom van de Dutch Cycling Embassy en Erna Jansen, organisator van het Nationaal Fietscongres en hoofdredacteur van vakblad PARKEER24. In mei 2016 wordt de winnaar bekend gemaakt. Bij het verkiezen van de winnaar zal extra aandacht zijn voor het thema Bikenomic.
Foto: utrecht.nieuws.nl

Utrecht is na Kopenhagen de meest fietsvriendelijke stad ter wereld. Dat blijkt uit de Bicycle Friendly Cities Index 2017. Amsterdam staat op de derde plaats.

In steden over de hele wereld wordt steeds meer gefietst. Meerdere onderzoeken wijzen op de positieve gevolgen hiervan, onder meer op het gebied van milieu en gezondheid, maar ook in de vorm van sociale en economische voordelen. Zo stelt een Deens onderzoek dat elke gefietste kilometer de samenleving een nettowinst van 23 cent oplevert, terwijl elke in een auto afgelegde kilometer de samenleving met een nettoverlies van 85 cent opzadelt. Om in te spelen op de toenemende populariteit van fietsen en de voordelen die hieraan verbonden zijn, is het volgens de onderzoekers wel belangrijk dat steden hun infrastructuur hierop aanpassen.

Copenhagenize Design Co, een Deens adviesbureau dat zich volledig richt op stedelijk fietsbeleid, publiceert sinds 2011 elke twee jaar een index met de 20 meest fietsvriendelijke steden ter wereld. Op deze manier hoopt het bureau bij te dragen aan de verdere opmars van stedelijk fietsen. De lijst bevat dit jaar, net als in de voorgaande edities, bijna uitsluitend Europese steden – alleen Tokio en Montreal vormen hier een uitzondering op. Er hebben veel verschuivingen plaatsgevonden in de top 20: negen steden stegen, terwijl vijf van hen plekken moesten inleveren.

De hoogste notering is dit jaar, net als in de vorige index, voor Kopenhagen. Hiermee eindigt de Deense hoofdstad wederom boven de Nederlandse steden op de lijst, Utrecht en Amsterdam, die respectievelijk de 2e en 3e plek bezetten. Waar Amsterdam de eerste twee edities van de index nog op de 1e plek terechtkwam, daalt onze hoofdstad dit jaar zelfs van de tweede naar de derde plaats, terwijl Utrecht een plaats stijgt. Wel wordt opgemerkt dat het de laatste jaren altijd een “tight three-horse race” is tussen deze drie steden. Toen Kopenhagen in 2015 de eerste plek overnam van Amsterdam, werd de stad door de onderzoekers geprezen om haar consistente en innovatieve investeringsbeleid op het gebied van fietsinfrastructuur, terwijl Amsterdam (en Nederland in het algemeen) volgens hen te lijden had onder een conservatief beleid waarin weinig ruimte is voor impactvolle vernieuwingen.

In de motivatie voor de index van dit jaar staat dat de onderzoekers nog altijd onder de indruk zijn van de innovatie en investeringen in Kopenhagen, waarbij ze opmerken dat de stad in de afgelopen tien jaar ruim €134 miljoen heeft geïnvesteerd in fietsinfrastructuur en -faciliteiten. Zo zijn er onder meer zestien nieuwe fietsbruggen (deels af en deels in aanbouw), een fietserssnelweg en een ‘groene golf’-systeem voor fietsersstoplichten. Ook op het gebied van dataverwerking en de wijze waarop die data wordt inzet bij het maken van nieuw beleid, is Kopenhagen volgens de onderzoekers koploper. En ten slotte wijzen ze er nog op dat maar liefst 62% van de Kopenhagenaren de fiets pakt om naar werk of school te gaan, tegenover slechts 9% die hiervoor in de auto stapt.

Cookieinstellingen