Voortaan 30 km op Amsterdamsestraatweg

Foto: Japiot, CC BY-2.5

De gemeente geeft de Amsterdamsestraatweg een forse impuls door te investeren in een nieuwe, betere inrichting. Dat betekent dat fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen door nieuwe oversteekplaatsen en bredere fietspaden. Bij de Boorstraat/Bethlehemweg, de Plantage en de Watertoren komen pleinen, met meer groen en bankjes. Ook gaat het verkeer langzamer rijden, door de verhoging van zebra’s, de drie pleinen en parkeervakken, en het gebruik van verschillende soorten bestrating.

Met ondernemers, bewoners en deskundigen maakte de gemeente de afgelopen maanden plannen. Mensen konden meedoen via een ideeënpunt op internet, gesprekken met deskundigen en meerdere bijeenkomsten. In een tussenstap zijn verschillende ontwerpen gepresenteerd aan stakeholders, bewoners, wijkraad, fietsersbond en ondernemers en is iedereen uitgenodigd om hierop te reageren. De gemeente heeft mensen op school en bij de kapper gevraagd wat ze vinden van de ontwerpen die de gemeente had gemaakt. Ook was er een sessie met experts uit het land, waaronder verkeersdeskundigen van andere gemeentes en medewerkers van kenniscentra, zoals de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de grond-, Water- en wegenbouw en de verkeerstechniek (CROW). De SWOV heeft gekeken naar het onderdeel verkeersveiligheid en adviezen gegeven voor de uitwerking.

De mensen in buurt willen graag een straat waar het verkeer rustiger rijdt: maximaal 30 km per uur. Ook is er behoefte aan meer plekken waar je veilig kunt oversteken, met meer ruimte voor lopen en fietsen en pleinen met meer terrassen, bankjes en bomen. Deze onderdelen komen terug in de nieuwe inrichting.

De gemeente start na de zomer met de voorbereiding van de uitvoering van de eerste maatregelen, als eerste met de herinrichting van de pleinen Boorstraat-Bethlehemplein en Watertoren. Dit zijn locaties waar al initiatieven lopen en waar een duidelijk verschil gemaakt kan worden. De komende tijd werkt de gemeente het basisontwerp verder uit met de directe omgeving. Het gaat hierbij om de parkeerplaatsen voor auto’s en fietsen, laad- en losplekken, de aansluitingen op de zijstraten, bankjes, bomen en planten.

Cookieinstellingen