Gemeente biedt ruimte aan nieuwe vormen van reclame

Foto: Pixabay

Het college wil met een nieuwe reclameverordening ruimte bieden aan nieuwe vormen van reclame in de openbare ruimte. Digitale en bewegende beelden worden de laatste jaren steeds populairder, maar waren nog niet toegestaan in de huidige verordening.

Tegelijkertijd hebben deze vormen invloed op het straatbeeld, waar ook al verkeersborden, straatmeubilair en vergunningsvrije reclame achter glas te zien zijn. In de nieuwe verordening is reclame dan ook gebonden aan voorwaarden die bovendien per plek kunnen verschillen. Uitgangspunt is een goede balans tussen leefbaarheid en levendigheid. Hierbij wordt onder meer gelet op lichthinder, verkeersveiligheid en de effecten op planten en dieren.

In winkelgebieden is meer mogelijk dan in woonwijken en delen van de historische binnenstad of in parken. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar het type drager (zoals abri of reclamevitrine) en de reclamevorm (posters of digitale schermen, bewegend of stilstaand). Vergunningsvrije digitale reclame achter de gevel valt buiten deze reclameverordening. Hieraan kunnen wel voorwaarden worden gesteld op basis van de wet milieubeheer, maar deze biedt minder mogelijkheden om lichthinder aan te pakken.

Cookieinstellingen