Verbreding A27 gaat ondanks tegenstand door

Foto: Still Rijkswaterstaat

UTRECHT – De verbreding van rijksweg A27 door Amelisweerd gaat – nu minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) het definitieve tracébesluit hiervoor heeft getekend – door, ondanks dat er tegen het plan nog veel tegenstand bestaat.

Voor de verbreding is aan weerszijden van de weg vijftien meter ruimte nodig voor extra rijstroken en ’n overkapping. Om de overlast te beperken en de verbinding van bos en stad die begin jaren 80 met de aanleg van de snelweg geheel verloren ging deels te herstellen, bouwt het rijk een 250 meter lange overkapping over de weg.

Om een einde te maken aan de dagelijkse files gaan ook de A12 en de knooppunten Lunetten en vooral Rijnsweerd de komende tien jaar op de schop. Daarmee onstaat een nieuwe mogelijkheid om vanuit de stad door een parkachtige omgeving Amelisweerd te bereiken.

Daarnaast heeft de provincie een akkoord met vijf betrokken gemeenten gesloten over de besteding van vijftien miljoen euro voor extra maatregelen tegen lawaai en de aanleg van een nieuwe fietsroute naar De Uithof.

‘Feestakkoord’

Voor Schultz van Haegen is het tekenen van het tracébesluit – waarvan de presentatie plaats vond in het Utrechts provinciehuis – een heuglijk feit, een ‘feestakkoord’.

Ik weet dat het niet voor iedereen een feestje is, maar in de politiek moet je keuzes maken.”

De minister doelde op omwonenden en natuur- en milieu-organisaties, die zich nog altijd verzetten tegen vooral verbreding van de snelweg door Amelisweerd waarbij opnieuw honderden bomen sneuvelen voor meer asfalt. Tegenstanders zijn juist deze maand een crowdfunding-actie om 30.000 euro op te halen voor nieuw onderzoek naar nut en noodzaak van de bredere A27. 621 donateurs hadden gisteravond al ruim 18.000 euro bijeengebracht.

Schultz verwacht niet dat de actie veel van invloed zal zijn op het doorgaan van de plannen voor de Ring Utrecht. “Dat onderzoek moeten die mensen zelf weten. We hebben zorgvuldig een langdurig traject doorlopen met voorstudies, een ontwerptracébesluit en een commissie Schoof die het allemaal nog een keer bekeken heeft.” In het tracébesluit zijn naar aanleiding van zo’n 1.400 ‘zienswijzen’ dassentunnels ingetekend en versnipperde stukjes natuur samengevoegd.

Bron: ad.nl

Cookieinstellingen