NS zet extra geltreinen in tegen herfsthinder

Foto: NS

UTRECHT – Zoals verwacht heeft Nederland vandaag te maken met onstuimig herfstweer. Voor ProRail en NS reden om extra geltreinen in te zetten om de kans op herfsthinder te verkleinen zodat treinen beter in staat zijn om volgens de dienstregeling te rijden.

Meteoroloog Michiel Severin van Weerplaza adviseert NS en ProRail over de impact van het weer op de dienstregeling: “Zondag gaan de bomen veel blad verliezen. In combinatie met de voorspelde nattigheid veranderen de bladeren in pulp, wat dan kan leiden tot gladde sporen. De kans op gladde sporen is het grootst in bosrijk gebied. Denk dan aan de trajecten Utrecht – Baarn, Amersfoort – Apeldoorn, Zwolle – Groningen en Utrecht – Arnhem.

Hoofdconducteur Xander Philips: “Gladde sporen zorgen ervoor dat de wielen van de trein minder grip op de rails krijgen. Treinen kunnen dan minder snel optrekken. Ook moeten de treinen voor een station eerder afremmen. Dat maakt het voor een machinist moeilijker om volgens de dienstregeling te rijden.”

Hoe werken de geltreinen?

De geltreinen smeren een gel – het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel – vanuit de trein op het spoor. Dit maakt de sporen minder glad, wat ervoor zorgt dat de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. ProRail en NS hebben acht reguliere reizigerstreinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Deze wordt met GPRS aangestuurd, zodat de gel aangebracht wordt voor of na de stations, waar de treinen optrekken of afremmen. Daarnaast staan er twee extra containerwagons paraat. Deze worden dit weekend ook ingezet. Een typische Hollandse oplossing voor Hollandse weer? Nee, bijna alle Europese landen hebben last van gladde sporen door bladval. Sandite wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door de spoorwegen in Ierland en Groot-Brittannië.

Minuutje extra

Naast het rijden van geltreinen, heeft NS in de herfst ook de vertrek- of aankomsttijden op een twintigtal trajecten met een minuutje veranderd om treinen langzamer te kunnen laten optrekken. Dit is aangepast in de reisinformatie zoals de Reisplanner App. Meteroloog Michiel Severin ziet een lichtpuntje: “Als de storm doorzet en zijn werk doet, zijn na zondag bijna alle bladeren van de bomen en ligt de piek achter ons.”

Bron: NS

 

Cookieinstellingen