Vaak zijn medische dossiers niet op orde en moeilijk opvraagbaar

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Het medisch dossier blijft het nieuws beheersen. Onlangs stelde de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) de ‘makkelijke’ weg die instanties bewandelen door de patiënt zelf zijn dossier te laten opvragen aan de kaak. Maar er is meer loos met het medisch dossier. Het opvragen van de dossiers blijkt in de praktijk vaak een probleem te zijn. Bovendien is één op de vier medische dossiers van patiënten niet in orde.

Zorgverleners weigeren soms ten onrechte om het dossier aan de patiënt ter inzage te geven, of een kopie af te staan. Directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland: “We kregen al langer signalen dat het niet altijd goed gaat als iemand zijn medisch dossier wil inzien. Daarom hebben we dit onderzoek gehouden. Maar wat er uitkomt, overtreft onze zwartste verwachtingen. Het is onbestaanbaar dat een zorgverlener weigert inzage te geven in een dossier. Dat is een wettelijk recht van de patiënt.

Opvragen dossiers

Patiëntenfederatie Nederland onderzocht in samenwerking met het televisieprogramma Kassa de medische dossiers. De federatie liet haar zorgpanel het eigen medisch dossier opvragen. In totaal werd meer dan 200 keer een dossier opgevraagd bij (vooral) ziekenhuizen en huisartsen. Dat ging 170 keer gemakkelijk, maar 36 mensen kregen het dossier niet. Dat is bijvoorbeeld omdat de zorgverlener weigerde mee te werken of omdat het dossier incompleet was. Anderen kregen te horen dat het dossier vanwege ICT-problemen bij het ziekenhuis niet beschikbaar was. Een op de vijf mensen die hun dossier opvroegen, moest daarvoor betalen. Bij drie mensen werd een compleet consult in rekening gebracht voor inzage van het dossier.

Incomplete dossiers

Ook blijkt dat dossiers slecht worden bijgehouden. “De dossiers zijn niet bijgewerkt, belangrijke informatie ontbreekt en wat er wel in het dossier staat, klopt lang niet altijd”, zo meldt Patiëntenfederatie Nederland. Het onderzoek geeft een onthutsend beeld van de inhoud van dossiers. Een deelnemer meldt in drie ziekenhuizen het dossier te hebben opgevraagd: geen van de drie dossiers was op orde. Iemand anders kon het dossier alleen via een mobiele telefoon krijgen. Die heeft hij niet. Veel deelnemers klagen over gebrekkige informatie in het dossier. Anderen missen de eigen inbreng van de patiënt.

Aan de slag

Het gaat in veel gevallen ook echter goed. Veel deelnemers melden ook dat ze het dossier probleemloos kregen. Dianda Veldman: “Terecht lijkt me. Maar wij zijn pas tevreden als iedereen die er om vraagt zijn dossier direct krijgt, of in ieder geval binnen redelijke tijd. En dat is niet na een jaar wachten, zoals iemand in het onderzoek aangeeft. Wij gaan met ziekenhuizen en andere zorgverleners in de slag om dit nu voor eens en voor altijd goed te regelen. De patiënt heeft er recht op, maar het komt ook de behandelaar ten goede als de patiënt weet wat er in het dossier staat. Twee weten meer dan één en wie weet nu beter wat de patiënt wil en voelt, dan de patiënt.” Volgens Veldman kan veel gedoe worden voorkomen als de patiënt zelf de beheerder wordt van zijn medische gegevens.

Bron: Blik op Nieuws

 

Cookieinstellingen