Milieuzoneborden in Utrecht nu wel duidelijk?

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Rechtbank Midden-Nederland heeft op 11 juli 2016 een milieuzone-boete uit mei 2015 teruggedraaid. De automobilist ging in beroep tegen het OM omdat hij van mening is dat de vooraankondigingsborden (C22a) niet duidelijk zijn en kreeg gelijk. Maar hoe deze uitspraak te duiden?

Utrecht is de eerste stad in Nederland die een milieuzone voor personenauto’s en bestelbusjes invoerde. De milieuzone is één van de instrumenten die de stad inzet om de kwaliteit van de lucht te verbeteren door oude diesels te weren. Deze zone is sinds begin 2015 van kracht, vanaf 1 mei 2015 zijn boetes uitgeschreven. Omdat Nederland nog geen ervaring had met milieuzones voor deze categorie voertuigen, zijn er ook geen landelijk erkende verkeersborden specifiek voor deze voertuigen. De enige specifiek erkende borden die Nederland begin 2015 had voor milieuzones, zijn bedoeld voor vrachtwagens (zogeheten C22a-borden).

Belang eenduidigheid
Het belang van uniforme, landelijk erkende borden is duidelijk. Ook voor de gemeente Utrecht. Vanaf de start van milieuzone vroeg de gemeente dan ook het Rijk om de mogelijkheid te bieden om milieuzone-borden voor vrachtwagens (C22a) uit te breiden naar andere categorieën. Dit zou bijdragen aan uniformiteit van bebording en wildgroei van borden tegengaan. Maar de gemeente kreeg nul op rekest. Eind 2015 heeft het rijk besloten om het C22a-bord niet uit te breiden naar personenauto’s en bestelbusjes. De vooraankondigingsborden zijn hierdoor niet compleet: het is onduidelijk voor welke categorie ze zijn bedoeld, zo oordeelde dus ook de rechter in juli dit jaar.

De verwarring: vooraankondigingsborden en verbodsborden
Begin 2015 stonden er met name verbodsborden (C6 met onderbord) op de grens van de milieuzone. Oude diesels die vanaf 1 mei 2015 de grens van de milieuzone passeerden, werden beboet. In de testfase tot aan de beboeting bleek dat bestuurders te veel werden overvallen door de milieuzone. In overleg met het OM heeft de gemeente Utrecht daarom alle invalswegen richting milieuzone voorzien van twee of drie vooraankondigingsborden. Dit zijn algemene milieuzone-borden (C22a). Om dubbele bebording te voorkomen is er destijds voor gekozen om C22a als vooraankondigingsbord te gebruiken en hier geen verbodsbord (C6) bij te plaatsen. In overleg met het OM zijn er eind 2015 toch extra C6-verbodsborden als vooraankondiging geplaatst: uit de beroepen bleek dat de algemene milieuzone-borden te onduidelijk waren.

Duiding uitspraak rechter
De Gemeente over de uitspraak van de kantonrechter: “Dit betrof een zaak van voor de nieuwe vooraanduidingen. Sinds 4 december 2015 kan dit verweer zich niet meer voordoen of worden gehonoreerd omdat sinds die datum de nieuwe correcte vooraanduidingen zijn geplaatst.” Op basis van het signaal van de rechter zal de gemeente onderzoeken of extra verbodsborden als vooraankondigingsbord verduidelijkend werken.

Bron: Gemeente Utrecht

 

Cookieinstellingen