ProRail bespreekt eigen positie met leden Tweede Kamer

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – In een gesprek met leden van de Tweede Kamer heeft ProRail vandaag zijn visie gegeven op de plannen van het kabinet om ProRail anders te gaan aansturen. “We vragen de Tweede Kamer goed onderzoek te doen alvorens een besluit te nemen. Liever stopt ProRail alle energie in het goed laten rijden van treinen en het blijvend verbeteren van de prestaties. Ook willen we onze onafhankelijke positie vasthouden”, aldus  Pier Eringa, CEO van ProRail. 

Pier Eringa betoogde dat het omvormen van ProRail van een private onderneming naar een bestuursorgaan voor veel onrust zorgt. “Op papier lijkt het zo gedaan en een klein dingetje. Maar in de praktijk is het een grote operatie.” De relatie van ProRail naar vervoerders toe verandert namelijk wezenlijk wanneer ProRail toegevoegd wordt aan het ambtelijk apparaat. In het verleden zijn er veel onderzoeken gedaan naar de positie van ProRail binnen de sector. Steeds luidde de conclusie: de afstand tussen infrabeheerder en vervoerders moet klein zijn. Want: rails kan niet zonder treinen en andersom. Eringa: ‘”Dichter bij de overheid heeft nooit voorkeur gehad omdat daarmee samenwerking tussen spoorpartijen moeilijker wordt. ProRail is van alle vervoerders. Voor reizigers en goederen. Wij willen een onafhankelijke positie houden in de spoorsector.”

Aansturing is al uitentreuren onderzocht.

In 2009, 2012 en 2014 is er onderzoek gedaan naar de meest optimale aansturing van ProRail. Telkens bleek de huidige positie en bedrijfsvorm (een besloten vennootschap) van ProRail de beste. De vraag ligt nu opnieuw voor of dat zo moet blijven. Het kabinet deed het voorstel om ProRail dichter bij de overheid te brengen naar aanleiding van het fyra debacle waar ProRail part noch deel aan had.

Eringa: “Na jarenlange reorganisaties en het zoeken naar de juiste structuur is er de afgelopen periode rust ontstaan en heeft ProRail de weg naar boven gevonden. Graag krijgen we de gelegenheid deze lijn voort te zetten zonder daarbij belast te worden met weer nieuwe structuurwijziging die energie en kennis laat wegvloeien en die ons afleidt van waar het echt om draait: het laten rijden van treinen in nauwe samenwerking met onze partners.”

Bron: ProRail.nl

Cookieinstellingen