NS voorziet in snellere informatievoorziening

Foto: NS

UTRECHT – Treinreizigers krijgen vanaf vandaag op de digitale reisinformatieschermen en via de stationsomroep sneller te zien en te horen of er iets verandert aan hun reis. Deze verbetering is mogelijk dankzij de verdere automatisering van de informatievoorziening over verstoringen. Dit meldt de NS.

NS komt met beide wijzigingen omdat uit onderzoek is gebleken dat reizigers, los van de apps, graag sneller geïnformeerd willen worden als hun geplande reis anders gaat verlopen door een verstoring. Voortaan verschijnt er bij een verstoring meteen automatisch een opvallende gele tekstbalk onderaan de schermen die de vertrekkende treinen tonen. In deze balk komt het traject van de verstoring te staan en, zodra dit duidelijk is, de oorzaak en hoe lang die zal duren. Ook wordt duidelijk hoe het beste kan worden omgereisd en of er bussen worden ingezet. Per station wordt bekeken welke actuele reisinformatie belangrijk is voor de reizigers op die locatie. Tot dusver kon op deze schermen dergelijke uitgebreide informatie niet worden verstrekt.

Foto NS
Foto NS

Gele balk: meest actuele informatie

De verstoringsinformatie wordt regelmatig ververst op basis van de laatste inzichten. Dit is wenselijk omdat gedurende een stremming de omreisadviezen kunnen veranderen. Omdat het rittenoverzicht boven de gele tekstbalk handmatig moet worden aangepast, kan het langer duren voordat veranderingen ook hier zichtbaar worden. De gele balk bevat dus de meest actuele informatie.

Verbetering stationsomroep

Vanaf vandaag worden er ook verbeteringen doorgevoerd aan de stationsomroep. Vaker dan nu het geval is, worden omroepberichten automatisch gegenereerd. Er kan hierdoor op het station sneller een advies op maat worden omgeroepen.

Cookieinstellingen