Utrecht: veel aandacht voor fietser en voetganger

Prins Hendriklaan: voorbeeld flitsend vervoersbeleid...
Prins Hendriklaan: voorbeeld flitsend vervoersbeleid...
Foto: utrecht.nieuws.nl

UTRECHT – Een maximumsnelheid van 30 km/u, verbindingswegen als stadsboulevards, voorrang voor fietsers en openbaar vervoer en meer ruimte voor voetgangers. Het nieuwe gemeentelijke verkeer- en vervoerplan ‘Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen’ (SRSRSB) in een notendop.

Utrecht is één van de sterkst groeiende steden van ons land. Het wordt steeds drukker op straat. Ook het verkeer van en naar Utrecht groeit. Utrecht CS is het drukste verkeersknooppunt van het land en verwerkt dagelijks meer passagiers dan Schiphol.

Keuzes: nu!

Bouwen aan een gezonde stad van de toekomst vraagt dan ook om het slimmer organiseren van de stedelijke mobiliteit, aldus de gemeente. De komende tien jaar werkt de stad aan een nieuw evenwicht tussen het alsmaar groeiende verkeer en de beschikbare ruimte in de stad. Volgens wethouder Verkeer Lot van Hooijdonk moeten er nu keuzes worden gemaakt: “Om de stad ook in de toekomst gezond, aantrekkelijk èn bereikbaar te houden, moeten we de beschikbare ruimte in de stad zo efficiënt mogelijk gebruiken.

De kwaliteit van de omgeving voor onze bewoners en bezoekers staat hierbij centraal.”

Niets doen is geen optie. Het college kiest voor vervoerswijzen die weinig ruimte innemen: lopen, fietsen en openbaar vervoer. Voor bestemmingsverkeer blijft de stad bereikbaar per auto via de snelwegen en stedelijke verbindingswegen in de stad. Utrecht kiest voor een verkeersveilige stad waar 30 km zoveel mogelijk de maximumsnelheid is. Het college heeft het verkeer- en vervoerplan SRSRSB voor besluitvorming aan de gemeenteraad gestuurd.

Bron: Gemeente Utrecht

 

Cookieinstellingen