Geïnspireerd door Daan Roosegaarde…?

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Onlangs kwam hij in het nieuws. Misschien niet zoals hij dat zelf voor ogen had, maar daarom niet minder doeltreffend: Daan Roosegaarde, pionier, kunstenaar, ondernemer en ontwerper. Aansprekend inspirator op zoek naar antwoorden op vragen waar de maatschappij zich momenteel voor gesteld ziet.

CC-BY Sebastiaan ter Burg License: creativecommons.org/licenses/by/ 3.0/
Daan Roosegaarde at How do you do 2011 Foto:  Sebastiaan ter Burg, CC-BY-SA 3.0

Nieuwe ideeën, nieuwe inzichten en nieuwe vormen van samenwerking zijn nodig en de vraag naar toegepaste creativiteit en impactvolle innovatie neemt daarom snel toe. Vanuit de overheid en het bedrijfsleven wordt er van de groeiende creatieve industrie, die in Nederland zelfs tot topsector is bestempeld, een steeds grotere inzet verwacht om actief bij te dragen aan het aanpakken van de ‘Grand Challenges’ in onze samenleving.

Dit vraagt om nieuwe creatieve toptalenten. Talenten die niet alleen waarde willen creëren, maar ook realiseren. Dat betekent vaak wat groter durven denken en doen, maar soms ook juist wijzen op de cruciale details of de menselijke maat, die niet mogen worden vergeten. Het gaat immers altijd om de toegevoegde waarde voor de eindgebruiker, of dat nu een burger, patiënt of consument is.

Een eerste stap kan worden gezet met de nieuwe masteropleiding Crossover Creativity van Hogeschool voor de Kunsten Utrecht die speciaal ontwikkeld is voor studenten die aanvoelen dat creativiteit, technologie en ondernemerschap met elkaar verbonden moeten worden als we culturele, sociale en economische vernieuwing tot stand willen brengen.

Programma

Het programma van de opleiding is voor het grootste gedeelte opgebouwd uit vijf thematische en inhoudelijke zogeheten (Co)Creation Frames per semester: Fascinatie, Visie, Impact, Waarde en Passie. In deze Frames komen alle aspecten die nodig zijn om in en buiten de creatieve industrie succesvol te worden, aan bod. Of je nu een ontwikkelaar, ontwerper of ondernemer bent, je krijgt immers meteen na je opleiding met al deze zaken te maken. Je krijgt binnen de Frames bovendien veel ruimte om je eigen koers te volgen en initiatieven te ontplooien, maar ook wordt je gestimuleerd om nieuwe samenwerkingen aan te gaan en verbindingen te leggen. Daarnaast maak je tijdens de zogenaamde Innovation Breakouts versneld kennis met de belangrijkste innovatietheorieën, leer je over de nieuwste technologieën en maak je kennis met andere sectoren en industrieën.

Voor wie?

De opleiding streeft naar een mix tussen instroom vanuit diverse creatieve, technische en economische bacheloropleidingen. Maar de opleiding staat ook open voor ‘young professionals uit het creatieve werkveld, die zich alsnog willen verbreden. De studenten die we zoeken beschikken in ieder geval over ontwerpende, technische of economische kennis en vaardigheden. De opleiding heeft zowel een nationale als internationale ‘scope’, maar richt zich op het vergroten van de arbeidsmarktkansen voor Nederlandse studenten. De opleiding wordt dan ook grotendeels in het Nederlands gegeven.

Instroomeisen
De instroomeisen richten zich met name op de kwaliteit van het studieplan, portfolio, cv en toelatingsgesprek. Maar er zijn ook formele toelatingseisen. Je moet in ieder geval een relevante HBO of WO-bacheloropleiding succesvol hebben afgerond.

Meer informatie
Wil je meer weten over bijvoorbeeld inschrijving, kijk dan bij het Studenten Service Centrum (SSC) van HKU op http://studentportal.hku.nl

Heb je vragen over de opleiding zelf? Stel je vragen per mail aan de programmamanager: mail naar [email protected]

Cookieinstellingen