Aantal webwinkels in acht jaar verzesvoudigd

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Terwijl de detailhandel steeds vaker te kampen krijgt met sluitingen van fysieke winkels, is het aantal webwinkels in de periode 2007-2015 verzesvoudigd, van ruim 5.000 begin 2007 naar bijna 30.000 begin 2015. Dit meldt het CBS.

Vooral in de non-foodsector (kleding, schoeisel, elektronica e.d.) moesten veel winkels de deuren juist sluiten. Zo waren er in 2010 nog ruim 80 duizend winkels, in 2015 bedraagt het aantal nog bijna 74 duizend (minus 8,2 procent). Nog harder dan bij de pure webwinkels groeit de online omzet bij de zogenaamde multi-channelers, bedrijven die zowel een fysieke winkel hebben als online verkopen. In de eerste 11 maanden van 2015 steeg de omzet hier met bijna een kwart.

Kleding, huis- en tuinartikelen
Een kwart van de webwinkels is gespecialiseerd in de verkoop van kleding en 16 procent in de verkoop van huis- en tuinartikelen. Elektronica en boeken, cd en dvd verkopers maken respectievelijk ruim 6 en 2 procent van de webshops uit. Ruim 8 procent van de webshops verkoopt vooral voeding. De meeste webwinkels zijn gehuisvest in Zuid- en Noord-Holland: elk ruim 5,5 duizend, 38 procent van het totaal. Noord-Brabant neemt met 4,5 duizend webwinkels (15 procent) de derde plek in. De minste webwinkels zijn te vinden in Zeeland (1,5 procent) en Drenthe (2,9 procent).

Lagere personeels- en huisvestingskosten
In vergelijking met de fysieke non-foodwinkelbedrijven in de detailhandel hebben webwinkels aanmerkelijk lagere personeels- en huisvestingskosten. Bij non-food winkelbedrijven maken deze kostenposten in totaal bijna een kwart van de totale omzet uit. Bij de webwinkels nog niet de helft (11,5 procent). Webwinkels hebben wel hogere verkoopkosten, zoals bijvoorbeeld reclame- en advertentiekosten: 6,3 procent van de omzet tegenover 3,0 procent bij de non-food winkelbedrijven.

Webwinkel Vakdagen
wwvhall1In de Jaarbeurs in Utrecht gaan vandaag voor de tiende keer de Webwinkel Vakdagen van start. Naast exposanten zijn er ook veel sprekers, onder wie Arno Lubrun van Facebook Benelux, Patrick de Zeeuw van Startupbootcamp en Pim van der Feltz van Google. Er worden de komende twee dagen 10.000 bezoekers verwacht.

Bron: logistiektotaal.nl

Cookieinstellingen