Tweede Kamer wil af van milieuzones

Foto: CC0 Public Domain

DEN HAAG/UTRECHT – De Tweede Kamer wil af van de gemeentelijke milieuzones. Een motie van VVD-Kamerlid Visser kreeg steun van PVV, SP en het CDA. Dit meldt NOS.nl. Utrecht reageert verbaasd. 

264df77a71Utrecht kent sinds 1 mei zones waarin dieselauto’s van voor 2001 worden geweerd. Rotterdam voert per 1 januari milieuzones in. De Tweede Kamer roept het kabinet op om de milieuzones voor personenauto’s op te heffen. Vervuilende dieselvrachtauto’s mogen daar nog altijd niet komen. Volgens Visser zijn de zones “gewoon automobilistje pesten” en worden meer vervuilende auto’s al zwaarder belast. “Automobilisten betalen in Nederland al veel belasting en mag je toch de stad niet in rijden. Dat is gek.” Visser zegt dat de maatregel in Utrecht bovendien niet goed werkt. “Niemand snapt het, er is een wirwar van borden en daardoor weet je niet waar je wel en niet mag rijden. Door die verwarring worden veel boetes uitgedeeld.”

De milieuzones in Utrecht en Rotterdam moeten de luchtkwaliteit in de binnenstad verbeteren. “Maar dat gebeurt al doordat de auto’s steeds schoner worden”, zegt Visser. “Het is in de steden nog nooit zo schoon geweest als nu.”

Instrument ontnomen

Wethouder Lot van Hooijdonk in een reactie tegenover de NOS: “Het is maar de vraag of het Rijk dit ons kan verbieden. Gemeenten krijgen een zware verantwoordelijkheid in het schoner maken van de lucht, maar nu wordt ons dit instrument ontnomen. In Nederland gaan jaarlijks 3.000 mensen vroegtijdig dood door slechte lucht.”

Gemeentezaak

Milieuzones zijn een zaak van gemeenten. Dat zei minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) vrijdag, meldt AD.nl. “Gemeenten gaan over de aanpak van luchtvervuiling. Die mogen zelf bepalen op welke manier ze dat doen.” Volgens Schultz betekent de motie alleen dat er niet één landelijk bord voor mag komen. Ze verwacht trouwens dat milieuzones over een paar jaar niet meer nodig zijn omdat de vervuiling snel vermindert. Schultz (VVD) denkt ook niet dat milieuzones de oplossing zijn voor de luchtproblemen. “Volgens mij kun je dat beter op een andere manier aanpakken dan een verbod.” Steden zouden moeten kijken naar ‘slimmere oplossingen’, zoals aanpassing van rijroutes waardoor er minder langzaam verkeer komt en minder vervuiling.

Eigen bord
De motie vraagt het kabinet ‘de grondslag voor gemeentelijke milieuzones ten behoeve van personenauto’s in het verkeersreglement op te heffen’. De bewindsvrouw gaat ernaar kijken. Het gevolg van de motie kan zijn dat elke gemeente met een eigen bord voor de milieuzone komt.

Bron: NOS.nl

 

Cookieinstellingen