Blijft consument de supermarkt trouw?

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – De food retail is aanzienlijk aan het veranderen door de opkomst van nieuwe spelers zoals de hard-discounters, maaltijdbox-leveranciers, non-food retailers en online supermarkten. Vastgoedbeleggers die goedlopende supermarkten in winkelstraten of -centra nog steeds als goudgerande investering beschouwen, moeten uitkijken, aldus de Rabobank. Dit meldt Blikopnieuws.nl

Rabobank heeft een kritische analyse gemaakt over ’toekomstbestendig kruidenieren’. Daaruit blijkt dat aanstormende nieuwe spelers knabbelen aan het marktaandeel van de huidige bekende supermarktketens. “Als in 2030 grofweg 20% van de food retail-omzet digitaal gaat of naar andere speler en de gevestigde orde onderneemt geen actie dan staan er straks misschien wel 1000 of meer supermarkten te veel in Nederland”, zo waarschuwen de analisten van Rabobank in hun publicatie. Toekomstbestendige offline food retailers moeten keuzes maken over hun locaties, doelgroepen en assortiment om te kunnen overleven.

Big data is sleutel

Een belangrijke sleutel daarbij is Big Data. Het afgerekende boodschappenmandje van de consument geeft een schat aan informatie over inkomensniveau gezinssamenstelling en merkloyaliteit. Daar wordt nog maar mondjesmaat gebruik van gemaakt, stelt Rabobank. Als voorbeeld hoe het wel moet, noemt de bank Ocado, een pure online supermarkt in het VK: daar vormen de advertentie en de big data inkomsten in de eerste helft van dit jaar al 2,5% van hun totale omzet. Maar E-commerce giganten als Amazon en Alibaba verdienen nog veel meer aan hun data-activiteiten dan Ocado weet klaar te spelen.

Cookieinstellingen