GroenLinks wil schadeclaim ‘Dieselgate’

Foto: CC0 Public Domain

UPDATE

NIEUWSBERICHT: 17 oktober 2015

UTRECHT – GroenLinks wil dat Utrecht een schadeclaim neerlegt bij frauderende autofabrikanten voor de auto’s die sinds de invoering van de milieuzone met de vervangingssubsidie zijn aangeschaft. GroenLinks-raadslid Thijs Weistra maakt zich hiervoor sterk tijdens de begrotingsbehandeling Verkeer. Ook op landelijk en Europees niveau heeft GroenLinks actie ondernomen.

Met de invoering van de milieuzone is er ook een subsidie- en sloopregeling ingesteld. Dit om Utrechters met een vervuilende auto de kans te geven om voordeliger een schonere auto aan te schaffen, en zo bij te dragen aan gezonde lucht in Utrecht. De regeling is een groot succes. Woensdag besloot wethouder Lot van Hooijdonk echter om naar aanleiding van Dieselgate direct te stoppen met de aanschafsubsidie voor diesels.

Gezondheid van Utrechters
Weistra: “Ik wil dat het college onderzoekt of zij bij Volkswagen en andere frauderende fabrikanten een schadeclaim kan neerleggen. Zij hebben voordeel gehad van onze vervangingsregeling, terwijl ze bewust meetgegevens hebben gemanipuleerd. Hierdoor hebben ze gemarchandeerd met de gezondheid van Utrechters.”

Jesse Klaver
Eerder vroeg GroenLinks-fractievoorzitter Jesse Klaver aan staatssecretaris Wiebes om de belastingvoordelen van frauderende autofabrikanten terug te vorderen. GroenLinks heeft het kabinet gevraagd om een groot onderzoek naar het bewust manipuleren van meetgegevens die betrekking hebben op de uitstoot van auto’s. Klaver: “Autofabrikanten die bewust frauderen met de uitstootgegevens van hun auto’s hebben niet alleen burgers belazerd die een energiezuinige auto wilden kopen, maar ook de belastingdienst.”

Eisen
In het Europees Parlement heeft GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout naar aanleiding van Dieselgate vijf eisen gesteld aan de Europese commissie om nieuwe auto’s te verschonen.

Verkwisting
Volgens GroenLinks is deze Dieselgate daarvoor een uitgelezen moment. GroenLinks wil dat de fraude hard wordt aangepakt, en dat het onmogelijk wordt om te manipuleren met meetgegevens. “De huidige situatie leidt tot misleiding van consumenten, verkwisting van publiek geld en heeft een directe impact op de volksgezondheid.”

 

NIEUWSBERICHT: 15 oktober 2015

UTRECHT – Het college van B&W heeft besloten de mogelijkheid tot subsidiëring voor de aanschaf van een Euro 6 dieselauto te schrappen als gevolg van de berichtgeving over ‘dieselgate’ en het manipuleren van typekeuringstesten door autofabrikanten. De gemeente wil geen bijdrage leveren aan het in stand houden van deze praktijken door subsidie te geven voor auto’s waaraan wellicht ‘gesleuteld’ is.

De afgelopen weken is duidelijk geworden dat autofabrikant Volkswagen door middel van speciale software in hun dieselmodellen typegoedkeuringstesten in laboratoria heeft gemanipuleerd om aan uitstootnormen voor stikstofoxiden (NOx) te voldoen. Praktijkmetingen van TNO tonen daarnaast aan dat bij vrijwel alle merken en modellen de emissies van NOx in de dagelijkse praktijk duidelijk hoger zijn dan gemeten bij de typekeuringstesten in laboratoria. De Utrechtse milieuzone is gebaseerd op praktijkmetingen op de weg door TNO. Lees hierover meer.

Sloopregeling
Subsidiëring van de aankoop van euro 6 dieselauto’s was een van de vervangingsmogelijkheden bij de subsidie voor de sloop van vervuilende dieselauto’s voor bewoners en bedrijven, de zogeheten sloop- en vervangingsregeling.

Voor de vervangende aanschaf van Euro 4 en 5 is nooit een subsidiemogelijkheid geweest. De resterende vervangingsmogelijkheden (onder andere benzine, elektrisch, e-bike, autodeel- of OV-abonnement) bieden goede en voldoende alternatieven voor bewoners of bedrijven die een vervuilende auto laten slopen.

Cookieinstellingen