KNAC en gemeente Utrecht weer voor rechter

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) en de gemeente Utrecht staan donderdag 17 september weer voor de rechter over de invoering van de milieuzone voor personenauto’s.

De KNAC wil die van die zone af omdat hij geen milieuwinst oplevert, maar wel automobilisten treft die met een oude dieselauto de stad in willen. In het verweer dat de KNAC morgen presenteert, aldus Carros.nl, staat onder meer dat nog minder dan twee procent van het totale Nederlandse personenautowagenpark een dieselauto van voor 2001 is (157.253 auto’s). Dat aandeel is de afgelopen drie jaar sterk gedaald mede vanwege aanpassingen aan de fiscale behandeling van oldtimers. De KNAC stelt verder dat soortgelijke milieuzones in Duitse binnensteden niet tot verbetering van de luchtkwaliteit hebben geleid. De automobielclub pleit voor een nationale aanpak van de overheid en geen lokale maatregelen, die per gemeente kunnen verschillen en zo de automobilist in onzekerheid laten.

264df77a71Bonte verzameling verkeersborden

Een belangrijk speerpunt in het verweer van de KNAC is de bebording die de gemeente Utrecht gebruikt. Het is een bonte verzameling van niet officieel erkende verkeersborden, voorzien van onderborden om extra uitleg te geven. En het leidt alleen maar tot meer verwarring. Daarbij komt dat er vreemde situaties zijn ontstaan door de grenzen die de gemeente Utrecht voor milieuzone heeft vastgesteld. Je kunt bijvoorbeeld naar een parkeergarage rijden die buiten de milieuzone ligt, maar die alleen verlaten via een route die wel door de milieuzone loopt.

Op donderdag 17 september om 9.30 uur gaat de rechtszaak KNAC versus gemeente Utrecht verder.

Bron: Carros.nl

Cookieinstellingen