ProRail en Mansveld stellen orde op zaken

Foto: Jos van Zetten voor ProRail

UTRECHT – Er zijn meer lopende spoorprojecten naast het DoorStroomStation Utrecht (DSSU) waarbij er kostenoverschrijding aankomt. Dat zegt directeur Pier Eringa van ProRail in een interview met het FD. Maar er zijn meer zaken die niet optimaal verlopen. En die worden nu aangepakt…

Deze zomer werd bekend dat een miljoenenstrop en vertraging dreigt voor het spoorproject DSSU. ProRail meldde eerder al aan het ministerie dat er een kostenoverschrijding van ruim 100 miljoen aan zat te komen. Na een ‘intensief proces’ met het ministerie en NS is deze stijging teruggebracht tot 29,5 miljoen euro. Echte zekerheid over de uiteindelijke kosten van het spoorproject is er volgens staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu echter pas na de oplevering van het project.

Kostenoverschrijdingen

Mansveld meldde deze week naar aanleiding van Kamervragen dat ProRail het ministerie de laatste tijd meerdere keren overviel met kostenoverschrijdingen. Dat gebeurde bij de grote spoorprojecten DSSU, Zwolle Spoort, het station van Den Haag en OV SAAL. Ze heeft adviesbureau Twynstra Gudde ingeschakeld om de problemen in kaart te brengen.

Volgens Eringa is ProRail te afhankelijk geworden van de vier grote spooraannemers. Dat komt doordat alle deskundigheid en technische kennis bij deze bedrijven zit en niet bij ProRail. “Er werken hier vierduizend mensen, maar we hebben maar twee deskundigen in huis op het gebied van bovenleidingen. Het kan niet waar zijn dat we zo dun bemand zijn in de vakspecialismen.” Hij wil op korte termijn 150 vacatures openen om te zorgen dat er ProRail meer expertise in huis haalt.

Communicatie

Ook ontbreekt er volgens Eringa een goede werkrelatie met het ministerie en spoorvervoerder NS. Volgens de directeur komt dat door de gesloten bedrijfscultuur bij ProRail en de gebrekkige interne communicatie. Door de taakstelling die ProRail van het ministerie kreeg is de afdeling communicatie flink ingekrompen. Eringa wil de afdeling interne communicatie nieuw leven inblazen om medewerkers beter op de hoogte te brengen van zaken die spelen binnen de organisatie. De topman geeft aan een ‘cultuur van transparantie’ te willen creĆ«ren.

Topstructuur

Mansveld heeft al aangekondigd dat de topstructuur van ProRail gaat veranderen. Dat startte eerder dit jaar al door nieuwe benoemingen in de Raad van Commissarissen. Eringa wil het het aantal managementlagen in de organisatie flink terugbrengen.

Cookieinstellingen