‘Géén miljoenenstrop voor station Utrecht Centraal’

Foto: cu2030.nl

UTRECHT –  In het Financieele Dagblad (FD) van donderdag 30 juli wordt in een artikel over station Utrecht Centraal vermeld dat de stationsvernieuwing vertraging oploopt en miljoenen extra kost. Dat is onjuist. Het nieuwe station is conform planning en budget in 2016 klaar, aldus ProRail op haar site.

Het FD doelt mogelijk op een ander project rond Utrecht Centraal, namelijk de spoorvernieuwing, ook wel DSSU genaamd: Doorstroom Station Utrecht Centraal. Dit project is bedoeld om de sporen te ontvlechten en zo ruimte te maken voor meer treinen. Dat staat volledig los van de renovatie van het station.

DSSU

Het project DSSU loopt een lichte vertraging op door de aanscherping van veiligheidseisen als gevolg van het ongeluk Amsterdam Singelgracht, de aanpassingen van de Beleidsregel Trillingshinder Spoor en de vernietiging van het Tracébesluit Sporen in Utrecht door de Raad van State. Dit is door de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu in oktober 2014 gemeld aan de Tweede Kamer. De omvang van de kostenstijging bedraagt naar verwachting 30 miljoen euro (incl BTW), onder meer door aanpassingen in het seinontwerp om de veiligheid te waarborgen. Hierover informeert de staatssecretaris de Tweede Kamer in het najaar. DSSU wordt eind 2016 opgeleverd.

Cookieinstellingen