Grote kans op meer winkelleegstand provincie Utrecht

Foto: CC0 Public Domains

PROVINCIE UTRECHT/ZEIST – Het risico op meer leegstaande winkels is groot. Dat concludeert bureau Q&A, dat in opdracht van de Provincie Utrecht de retail onderzocht.

In veel provincies is het erger, maar ook in Utrecht is te veel winkelruimte. De provincie heeft laten onderzoeken hoe dat komt, waar het ‘t ergst is en wat er aan te doen is. De provincie ziet voor zichzelf een rol weggelegd, onder andere door te zorgen dat gemeenten elkaar niet tegen werken. Met name detailhandel buiten winkelgebieden is een bedreiging.

Nieuwe huishoudens

De bevolking groeit, er komen meer huishoudens en de vergrijzing is hier minder dan in de rest van Nederland, dus de bestedingen groeien nog: nieuwe huishoudens kopen nieuwe spullen. Maar dat doen ze wel steeds meer online. Daarom kan de winkelleegstand de komende jaren nog wel eens 10% toenemen.

Mode- en schoenenwinkels

In Zeist stond vorig jaar bijna 1 op de 10 winkels leeg, en dat kan dus zomaar twee keer zoveel worden. Een groot deel van de winkels in Zeist heeft veel concurrentie van online winkelen. Vooral mode- en schoenenwinkels krijgen het steeds moeilijker. Uit het onderzoek blijkt ook dat in Zeist in ieder geval op papier ook best wat te verdienen valt. Zeist staat in de top 5 van gemeenten die er in slagen eigen bewoners vast te houden, èn mensen van buiten te trekken die relatief veel winkelen.

Landelijke trend

In maart maakte CBS al cijfers bekend over ons internetgedrag over de periode 2005-2014. Toen bleek dat negentig procent van de Nederlanders vorig jaar dagelijks gebruik maakte van internet. Bij de jongeren van 12 tot 25 jaar is dat 94 procent. De 65-plussers hebben veel vooruitgang geboekt: driekwart is elke dag online, tegenover 43 procent in 2005.

Nog steeds neemt het aantal mensen dat online winkelt toe, zij het minimaal. In 2014 hadden 10,4 internetgebruikers tussen de 12 en 75 jaar wel eens wat gekocht op internet, tegenover 10,3 miljoen mensen in 2013.
Ondanks de kleine stijging van het aantal internetconsumenten verdiende de detailhandel online ruim 11 procent meer in 2014 dan in 2013. We besteedden dus meer op internet per persoon.

Acht miljoen van de internetgebruikers in 2014 noemt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ‘frequente e-shoppers’, zij hebben de laatste drie maanden van het jaar minstens één keer iets online gekocht. Ongeveer twee miljoen internetgebruikers kochten het afgelopen jaar niets op internet. Meer dan drie kwart van de internetgebruikers winkelt dus regelmatig online, tegenover de helft tien jaar geleden.

 

Cookieinstellingen