Utrecht biedt keuzevrijheid medische hulpmiddelen

UTRECHT – In Utrecht maken ruim vierduizend mensen gebruik van medische hulpmiddelen. Vanaf 1 april kunnen zij kiezen door wie zij bijvoorbeeld hun scootmobiel of rolstoel willen laten leveren en onderhouden. Daarnaast kunnen zij recensies achterlaten over kwaliteit van de dienstverlening.

Mensen die niet tevreden zijn over hun huidige leverancier hebben de gelegenheid over te stappen. “Bijzonder is dat we zo met publiek geld de markt sturen vanuit het belang van de cliënten”, aldus wethouder Margriet Jongerius (Zorg en maatschappelijke ondersteuning). De regie ligt bij de cliënt, die zo een klantrelatie met de leverancier opbouwt. In dit nieuwe model staan regievoering en keuzevrijheid voor de cliënten centraal.

Recensies
Bovendien kunnen mensen niet alleen kiezen, maar ook recensies achterlaten over de kwaliteit van de dienstverlening. Hiermee kunnen cliënten makkelijker een keuze maken. Dit waarderingssysteem is in ontwikkeling en naar verwachting na de zomer gereed. Nieuw is ook dat de hulpmiddelen eigendom zijn van de leveranciers en de gemeente deze huurt. Daarmee ligt het beheer en onderhoud van het materieel bij de leverancier. De contracten zijn afgesloten met Jens Jeremiasse, Medipoint Harting-Bank, Meyra en Welzorg en gelden voor een periode van maximaal zeven jaar.

Cookieinstellingen