Over hoe onze aandacht wordt getrokken…

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Wat hebben reclamemakers, architecten, vormgevers en snelweg-ontwerpers met elkaar gemeen? Het zijn allemaal aandachtsarchitecten. Oftewel: ze zijn allemaal professioneel bezig met het sturen en beïnvloeden van aandacht. Cognitief psycholoog aan de Universiteit Utrecht Stefan van der Stigchel schreef een boek over de werking van aandacht.

9200000052023962 (1)Van der Stighel geeft hiermee inzicht in de werking van ons brein en opent hij de ogen voor een belangrijk aspect van ons bestaan: aandacht bepaalt immers wat we van de wereld om ons heen meekrijgen. Elke dag ervaren we een bombardement aan pushberichten, banners en advertenties. Het vergt onze aandacht, maar toch valt het één ons wel en het ander ons totaal niet op. Hoe kan dat? En hoe krijgen goede aandachtsarchitecten het toch voor elkaar dat we onwillekeurig gaan letten op wat zij ons voorschotelen? Van der Stigchel legt het uit in zijn Zo werkt aandacht.

We zien meer dan we denken 
De Utrechtse psycholoog laat zien hoe we informatie verwerken, waarom we zoveel meer zien dan we denken en welke gevolgen dat heeft voor ons dagelijks leven. Hij beschrijft de verschillende technieken waarmee aandacht is te sturen en hoe aandachtsarchitecten die inzetten in ons voor- én nadeel.

Buitenspel
Met zijn boek toont hij de lezer hoe mensen kijken en zoeken, en hij geeft tips hoe de aandacht van anderen te beïnvloeden zijn. Zijn onderzoek naar aandacht geeft ook antwoorden op alledaagse vraagstukken, zoals: waarom zien kinderen hun knuffel niet liggen terwijl ze er met hun neus bovenop staan? Ook beschrijft Van der Stigchel waarom het voor een scheidsrechter eigenlijk onmogelijk is om buitenspel goed te zien. Zo werkt aandacht: Opvallen, kijken en zoeken in een wereld vol afleiding is te koop bij de (online) boekhandel.

Bron: Universiteit Utrecht/uu.nl

Cookieinstellingen