Kinderen van nu coderen en programmeren

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Tijdens de veertiende Grote Rekendag op woensdag 23 maart gaan ruim 1200 basisscholen in Nederland en Vlaanderen aan de slag met uitdagende rekenopdrachten rondom coderen en programmeren. De landelijke start van de Grote Rekendag vindt dit jaar plaats op basisschool De Ichthus in Zwolle.

Over de Grote Rekendag, een initiatief van de Universiteit Utrecht en uitgeverij Malmberg, zegt Ronald Keijzer, rekenonderzoeker aan de Universiteit Utrecht:

Met deze dag laten we kinderen zien dat rekenen niet alleen leuk is, maar ook onmisbaar bij het verwerven van 21e eeuwse vaardigheden.”

Gedurende de dag werken de verschillende klassen in het Nederlandse en Vlaamse basisonderwijs met het lesmateriaal dat Keijzer en collega’s hebben samengesteld. “We richten ons met deze dag op onderzoekend leren. Met het thema van dit jaar, ‘Kijkje achter de code’, kunnen leerlingen bijvoorbeeld een robotdans opvoeren in de klas. De kinderen spelen dat ze een robot zijn, die aan de hand van commandokaarten geprogrammeerd zijn om bepaalde dansbewegingen te maken op muziek.”

Stappenplan
Volgens Keijzer associĆ«ren weinig mensen het rekenen op de basisschool met coderen en programmeren.”Dat ligt misschien ook niet voor de hand als we bij rekenen alleen denken aan het maken van sommen.”Maar het rekenonderwijs behelst natuurlijk veel meer. “Het leren werken met grafieken bijvoorbeeld, of het meten, en oriĆ«ntatie in de ruimte.” Daarnaast geeft de Utrechtse rekenonderzoeker aan dat het rekenonderwijs ook gaat over inzicht krijgen in het rekenen. Dan gaat het om het inzicht dat een probleem kan worden opgelost met codes, met een stappenplan. Voorbeeld van een ‘probleem’: een Ikea-kast. Dat probleem kan worden opgelost met behulp van een stappenplan: de beschrijving. Stap voor stap, plank voor plank kom je zo tot een volwaardige kast. Dit behoort ook tot het domein ‘rekenen’.”

Bron: Engineersonline.nl

 

Cookieinstellingen