Utrechtse crowd simulatiesoftware gaat de markt op

UTRECHT –  Dr. Roland Geraerts en prof.dr. Marc van Kreveld van de Universiteit Utrecht gaan een ‘crowd simulation engine’ ontwikkelen voor game-ontwikkelaars en bedrijven die gespecialiseerd zijn in simulaties van grote mensenstromen. Zij krijgen hiervoor een toekenning van 150.000 euro uit het Demonstrator-programma van Technologiestichting STW.

Een virtuele menigte op het Domplein
Een virtuele menigte op het Domplein

De simulatiesoftware van de Utrechtse informatici is veel geavanceerder dan de op de markt beschikbare pakketten. Met de toekenning van STW kunnen ze hun software uitbreiden met de resultaten van hun meest recente onderzoek, en deze volledig integreerbaar maken voor gangbare software-systemen, waaronder de populaire game-engine Unity3D.

In goede banen leiden

Crowd simulatiesoftware wordt steeds vaker ingezet voor het voorbereiden van situaties waarbij grote mensenstromen in goede banen moeten worden geleid. Denk aan evenementen als de Kroningsdag, verbouwingen aan een groot station of een calamiteit in een voetbalstadion. De aan de Universiteit Utrecht ontwikkelde software berekent uitzonderlijk snel wat het effect is op de mensenstroom bij het (ver)plaatsen van onder andere podia, hekken, toiletten of wat er gebeurt als er 10.000, 20.000 of 30.000 meer bezoekers komen. In samenwerking met advies- en ingenieursbureau Movares is de crowd simulatiesoftware van de Universiteit Utrecht onder meer gebruikt door de gemeente Utrecht bij het voorbereiden van de start van de Tour de France.

 

Cookieinstellingen