Dies Natalis Utrecht: eredoctoraten voor Douglas Altman en Kurt Vanlehn

UTRECHT – Professor Douglas Altman, hoogleraar aan de Universiteit van Oxford en professor Kurt Vanlehn, hoogleraar aan de Arizona State University, ontvangen tijdens de 379e Dies Natalis op donderdag 26 maart 2015 een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht.

500_dougaltmanProfessor Douglas Altman is hoogleraar Statistics in Medicine aan de Universiteit van Oxford (Engeland) en directeur van het Centre of Statistics in Medicine van diezelfde universiteit. Hij is een van de meest invloedrijke en geciteerde onderzoekers in de biomedische wetenschappen. Zijn werk en verdiensten strekken ver buiten zijn eigen onderzoeksveld. Zo werkte hij aan het transparanter maken van medische publicaties en het aankaarten van misstanden in klinisch onderzoek. Ook voor wetenschappelijk onderzoek in het algemeen pleit hij voor transparantie, ook wanneer transparantie betekent dat zwakke plekken in een onderzoek worden blootgelegd, of niet-publiceerbare resultaten oplevert. Altman beschouwt dit als noodzakelijk voor vooruitgang in het veld. Zijn werk sluit dan ook aan bij recente maatschappelijke bewegingen waarin de wetenschap kritisch wordt beschouwd en bevraagd. Altman legt daarbij nadruk op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onderzoekers en onderzoeksinstituten.

 500_kurtvanlehn

Professor  Kurt Vanlehn is hoogleraar Effectief onderwijs in de exacte vakken aan de Arizona State University (VS). Als informaticus werkt Vanlehn aan technologie voor leren en onderwijs, en ondersteuningsprincipes voor het leren. Hij is verantwoordelijk voor een aantal belangrijke doorbraken, onder meer een innovatief intelligent tutoring-systeem voor het ondersteunen van natuurkundige lesstof en opgaven. Hiermee liet hij onder andere zien dat het geven van te veel ondersteuning soms contraproductief kan werken. Ook wist Vanlehn studentenmodellen, representaties van de kennis van de student, realistischer en bruikbaarder te maken. VanLehn heeft aan veel aspecten binnen het vakgebied van technologie voor leren bijgedragen, waaronder het gebruik van dialogen in het ondersteunen van studenten, toetsing, en het gebruiken van impasses. Daarnaast droeg hij bij aan het verspreiden van kennis over het vakgebied met behulp van overzichtsartikelen en meta-analyses. Recent werk van hem betreft intelligent tutoring van dynamisch modelleren, een uiterst actueel onderwerp op het gebied van onderwijs in de wiskunde en natuurwetenschappen.

De 379e Dies Natalis van de Universiteit Utrecht vindt plaats op donderdag 26 maart 2015 in de Domkerk. Het thema dit jaar is onderwijs.

Cookieinstellingen