Antonis Pittas plaatst werk Theo van Doesburg in hedendaags perspectief

Foto: Centraal Museum

Vanaf 14 augustus is de tentoonstelling van Antonis Pittas (1973) te zien in het Centraal Museum. Deze collectie interventie komt voort uit zijn werkperiode in het Van Doesburghuis in Parijs (Meudon-Val-Fleury) in 2019, waar hij onderzoek deed naar Theo van Doesburg, de beweging De Stijl en de nalatenschap van het modernisme. Antonis Pittas selecteerde tekeningen van Van Doesburg uit de collectie van het Centraal Museum en toont deze in dialoog met zijn installatie.

In de tentoonstelling kijkt Pittas naar het werk van Theo van Doesburg door de lens van hedendaagse protestbewegingen. Zo verwijst de installatie onder andere naar de ‘gilets jaunes’, de gele-hesjes-protestbeweging die actief was toen Pittas in het Van Doesburghuis verbleef. Zijn onderzoek naar Van Doesburg kwam door de demonstraties op straat steeds meer in het teken te staan van politieke onrust. Pittas bewoog zich van de actualiteit van de protesten buiten op straat naar de kunsthistorische context en het erfgoed van het Van Doesburghuis. Het stelde de vraag naar de huidige betekenis van het modernisme op scherp. Conservator hedendaagse kunst Laurie Cluitmans: ‘Deze installatie is het resultaat van Pittas’ onderzoek en vormt een kritiek op de modernistische idealen die Theo van Doesburg omarmde.’
De titel van de tentoonstelling is ontleend aan Mécano, het dadaïstische tijdschrift dat Van Doesburg uitgaf in de jaren twintig van de vorige eeuw. Elk issue had een eigen kleur en werd vermeld in de vier talen van het blad. De kleur geel uit de tentoonstellingstitel verwijst tevens naar de reflecterende gele folie die Pittas gebruikt in zijn installatie, die doorgaans wordt gebruikt voor verkeersborden en snelwegmarkeringen.
Van Doesburg groeide op in Utrecht en ontwikkelde zich tot een van de meest invloedrijke kunstenaars uit de moderne Europese kunstgeschiedenis als gangmaker van De Stijl, waar ook Gerrit Rietveld en Piet Mondriaan lid van waren. Van Doesburg ontwierp het Van Doesburghuis in de jaren twintig en voltooide het huis in 1930. Het Centraal Museum heeft een bijzondere collectie van vroege tekeningen van Van Doesburg in beheer.
Parallel aan zijn tentoonstelling ontwikkelde Antonis Pittas een nieuwe publicatie die dit najaar zal verschijnen bij uitgeverij Jap Sam Books. In oktober 2021 volgt de lancering van jaune, geel, gelb, yellow. Monochrome in het Centraal Museum, waarbij de kunstenaar aanwezig zal zijn.
Bart Rutten, artistiek directeur Centraal Museum: ‘Het Centraal Museum nodigt regelmatig hedendaagse kunstenaars uit om vanuit hun artistieke praktijk naar de collectie van het Centraal Museum te kijken. Hier draait het niet om het nationale belang van een oeuvre of een kunsthistorisch verhaal, maar juist om de blik van de hedendaagse kunstenaar. Deze installatie is een mooi voorbeeld van hoe kunstenaars ons een nieuw perspectief op de collectie bieden.’

Reacties