Gaudeamus 2021 presenteert ambitieus programma vol fysieke concerten door heel Utrecht

Foto: Gaudeamus

De kaartverkoop voor de 2021-editie van Gaudeamus, het internationaal befaamde festival voor jonge muziekpioniers, is gestart. Van 8 t/m 12 september zijn er maar liefst 51 concerten, multidisciplinaire performances, workshops en lezingen op 14 verschillende locaties in alle uithoeken van Utrecht. Avontuurlijk ingestelde muziekliefhebbers kunnen zich – anderhalve meter afstand in acht nemende – tijdens het festival weer laven aan gloednieuwe muziek en experimenten van jonge aanstormende componisten, (geluids)kunstenaars, performers en musici.

Na het 75-jarige jubileum in 2020 begint Gaudeamus deze editie met een schone lei. Nieuwe directeur Martijn Buser heeft samen met zakelijk manager Rogier van Splunder de leiding overgenomen van Henk Heuvelmans. “We zijn erg blij binnen de huidige maatregelen weer een min of meer ‘ouderwets’ festival te kunnen organiseren,” zegt Buser, “maar we nemen ook veel lessen en geslaagde experimenten van de aangepaste editie uit 2020 mee. Gaudeamus heeft experimenteren en vernieuwen tenslotte in haar DNA.” Met vormgevers Sacha van den Haak en Magma werd een gloednieuwe visuele identiteit ontwikkeld voor de organisatie, en voor het eerst sinds 1947 vervalt het woord ‘Muziekweek’ uit de naam van het festival.
Traditiegetrouw presenteert Gaudeamus een staalkaart aan jong aanstormend compositietalent. De vier jonge muziekpioniers Annika Socolofsky (VS), Jenny Beck (VS), Gen Tanaka (JP) en Matthew Ricketts (CA) zijn genomineerd voor de Gaudeamus Award. Nieuwe en bestaande stukken van hen worden gespeeld in verschillende concerten. In veel concerten in het festival klinkt muziek die is verzameld door middel van Open Calls, waarbij jonge muziekpioniers uit allerlei achtergronden muziek konden insturen. Ook werd samen met het Prinses Christina Concours een Summer School georganiseerd. Hierin worden 5 componisten van 15 t/m 19 jaar jong begeleid in het schrijven van gloednieuw werk speciaal voor het festival. De ensembles en musici die het werk van alle verschillende jonge componisten uitvoeren zijn afkomstig uit de absolute top in Nederland en daarbuiten: van Ralph van Raat, Postland en Asko|Schönberg tot het Canadese Quatuor Bozzini en het Weense Black Page Orchestra.
Gaudeamus kijkt ook deze editie weer ver buiten de grenzen van de westerse gecomponeerde muziek. Zo wordt het idee van wat een concert kan zijn opgerekt met onder meer het jongleerconcert Sounds Like Juggling in Fort Ruigenhoek (i.s.m. jeugdtheaterfestival Tweetakt) en de digitale opera Follow van Igor C. Silva door Ensemble Klang met Stephanie Pan, over ‘fake’ en ander nieuws. Het in azc’s ontstane Catching Cultures Orchestra speelt speciaal voor hen geschreven nieuw werk en het nieuwe ensemble Sabr van Farid Sheek speelt door Perzische tradities geïnspireerde muziek in onder meer het Stadsklooster in Lombok. In een uitgebreid tweedaags programma in De Nijverheid wordt het ontmoetingspunt opgezocht tussen elektronica en lichamelijkheid, onder de naam Electronica for Lovers. De Iraaks-Britse componist en onderzoeker Khyam Allami presenteert met een concert én een workshop de door hemzelf ontwikkelde muzieksoftware Apotome. Dit programma doorbreekt de culturele vooringenomenheid van hedendaagse elektronische muzieksoftware en biedt ruimte aan de microtonaliteit en vloeiende ritmes van veel niet-westerse muziek.
Om dit jaar ook weer zo veel mogelijk buiten Nederland gevestigde liefhebbers te bedienen, gaat deze editie gepaard aan een compact maar gevarieerd online programma. Tijdens het festivalweekend zijn er twee live uitzendingen die een afwisseling bieden van livestreams, opnames van eerder in het festival, ‘behind the scenes’-fragmenten en interviews. In de weken na afloop van het festival worden verschillende volledige concertregistraties van het festival online aangeboden achter een paywall. Details over het complete online programma worden later bekend gemaakt.

 

Cookieinstellingen