The Mad King op 12 juni in de Stadsschouwburg

Foto: Stadsschouwburg

Dankzij de onlangs aangekondigde versoepelingen spelen OPERA2DAY en het New European Ensemble in de maand juni The Mad King toch nog live in de theaters. Een meeslepende en kleurrijke muzikale theaterbelevenis, die vanwege de lockdown tot nu toe alleen één keer te zien was via livestream. De voorstelling is 12 juni te zien en te beluisteren in de Stadsschouwburg Utrecht.

Omringd door zijn vreemdsoortige vogelverzameling bestrijdt een machtige man in isolatie zijn wanen. Hij zwengelt zijn draaiorgel aan en raakt bevlogen door klank en kleur van merkwaardige mechanische instrumenten: alles om de kakelende stemmen in zijn hoofd te smoren. Maar dan vliegt er een vreemde gast binnen. Het is een trekvogel uit Azië, die zijn intrek neemt in een van de kooien en zo een bedreiging vormt voor de magnifieke zangvogels. Het begin van een vrije val, die de man dwingt zijn angsten, overtuigingen en gewoontes onder ogen te zien.  
Ingebed in de voorstelling zijn de legendarische “Eight Songs for a Mad King” van componist Peter Maxwell Davies. Hij liet zich inspireren door George III van Engeland, de vorst die behalve de Amerikaanse koloniën ook zijn verstand verloor. Zo gebruikte de koning de deuntjes uit een mechanisch orgeltje om zijn verzameling goudvinken te leren zingen. Deze melodieën zette Maxwell Davies in 1969 om in een scala aan muziekstijlen die een schrijnend theatraal verslag vormen van waanzin en verstandsverbijstering. De buitenissige liederen vormen de ultieme uitdaging voor een bariton, die zijn stem van angstaanjagend hoog naar hartverzakkend laag moet gebruiken, en van wie een extreme expressiviteit wordt gevraagd. 
In The Mad King van OPERA2DAY en het New European Ensemble klinken de acht liederen te midden van de muziek van Georg Friedrich Händel, de hofcomponist van George III. Muziek uit zijn opera’s en oratoria, ook vol vogelzang en volksmuziek, werd gearrangeerd voor een scala aan instrumenten (conventioneel én mechanisch) die tezamen het universum van The Mad King tot klinken brengen.
De Italiaanse Stefano Simone Pintor regisseert de voorstelling. Eerder schreef hij voor OPERA2DAY het libretto voor het zeer succesvolle Vivaldi-Dangerous Liaisons. De Nederlandse bariton Wiebe Pier Cnossen is de maniakale man – omringd door zes gekooide musici van het New European Ensemble (tijdens de livestream werd de rol gezongen door Charles Johnston). De muzikale leiding is in handen van Hernán Schvartzman; de vormgeving van het muzikale universum is van componist en arrangeur Brendan Faegre. Bijzonder om te noemen is de samenwerking met Museum Speelklok – de specialist op het gebied van mechanische orgels en muziekinstrumenten, die te zien en te horen zijn in de voorstelling.

Cookieinstellingen