Jongens presteren beter bij meer meiden op school

Foto: pixabay

De leesprestaties van jongens zijn beter op een school waar meer meiden zitten. Dat schrijft Margriet van Hek, sociologe aan de Universiteit Utrecht, in het tijdschrift School Effectiveness and School Improvement. Van Hek: “Goed kunnen lezen is in het onderwijs natuurlijk essentieel. En het staat niet op zichzelf: andere leerprestaties zijn niet zelden afhankelijk van hoe goed een leerling kan lezen.”

In haar artikel, dat een deel van Van Heks promotieonderzoek aan de Radboud Universiteit uitlicht, analyseert de sociologe de leestestscores van meer dan 200.000 15-jarigen. Deze gegevens haalde ze uit een wereldwijde studie, waaraan niet minder dan 8000 verschillende scholen deelnamen. Van Hek constateerde dat de scores van jongens beter waren als de school voor meer dan 60% uit meisjes bestond. “Dat kan betekenen dat een school met verhoudingsgewijs meer meiden een productievere onderwijsomgeving heeft.”

Concentratievermogen en motivatie zijn twee karaktereigenschappen die vaker aan meisjes worden toegeschreven dan aan jongens. Deze twee eigenschappen helpen leerlingen veelal om goed te presteren op school. Van Hek: “Het is een mogelijke verklaring voor de positieve invloed die hoge aantallen meiden op een school hebben op de betere leesprestaties van jongens.”

De studie wijst ook uit dat de leesprestaties van jongens zorgwekkend zijn. “Er is nog te weinig onderzoek naar de leesprestaties van jongens gedaan”, stelt de sociologe. “Terwijl het dus een groot probleem is, op vele scholen. Wij maken dit probleem niet alleen inzichtelijk, we laten ook zien dat scholen er wat aan kunnen doen: door een goede balans te vinden in de genderverdeling van de schoolpopulatie.”

Het artikel van Margriet van Hek en haar collega’s Gerbert Kraaykamp en Ben Pelzer is te lezen op de website van School Effectiveness and School Improvement.

Cookieinstellingen