Utrecht dit jaar voorzien van 270e Greenwheels deelauto

Foto: greenwheels

De deelauto’s van Greenwheels waren nog nooit zo populair als in 2021. Het bedrijf dat auto’s aanbiedt op vaste locaties door heel Utrecht heeft inmiddels een vloot van 270 voertuigen beschikbaar. In 2021 werden 28 deelauto’s toegevoegd. Utrecht is hiermee na Amsterdam de stad met de meeste Greenwheels-auto’s van Nederland. Ook op andere plekken is deelvervoer in trek: er zijn bijna 2.300 Greenwheels-deelauto’s beschikbaar in 135 gemeenten verspreid door het hele land.

Greenwheels kijkt terug op een goed jaar. Nog nooit maakten zoveel mensen gebruik van de deelauto’s van het bedrijf als in 2021. De auto’s van Greenwheels staan in Utrecht én verspreid door heel Nederland op een vaste locatie, waardoor de Greenwheels-auto altijd op dezelfde plek te vinden is. Dat heet station-based autodelen, een hele andere vorm van autodelen dan free-floating of zone-floating waarbij het voertuig op een vrije openbare parkeerplek staat. Station-based autodelen is populairder dan ooit, laten cijfers van Greenwheels zien.
In 2021 steeg het aantal Greenwheels autodelers in Utrecht met 23%, drie procentpunten meer dan het landelijk gemiddelde van 20%. Nooit eerder had het bedrijf zoveel gebruikers in haar bestand als op 31 december 2021. Een toename in het gebruik van deelvervoer heeft positieve gevolgen voor het milieu. Gezamenlijk bespaarden Greenwheels-rijders in 2021 24.500 ton CO2, het equivalent van 1,2 miljoen bomen. Onderzoek laat zien dat autodelers minder rijden dan reguliere autobezitters. In het geval van een Greenwheels-gebruiker zijn dat 1.947 minder autokilometers op jaarbasis, blijkt uit onderzoek van Goudappel Coffeng.
Om te voldoen aan de stijgende vraag, voegde Greenwheels afgelopen jaar 236 nieuwe deelauto’s toe aan de landelijke vloot. Met een totaal van 2.270 komt een record van 2.300 deelauto’s in zicht. In Utrecht werden 28 nieuwe auto’s geplaatst. Met een totaal van 270 auto’s staat de Domstad op de tweede plek, achter Amsterdam (776 auto’s). Uit onderzoek blijkt dat per geplaatste Greenwheels-auto gemiddeld elf auto’s van straat verdwijnen. Dit betekent dat alleen al afgelopen jaar naar schatting 308 auto’s van straat zijn gehaald in Utrecht. Deelauto’s worden ook nog eens optimaler gebruikt dan privéauto’s. Waar de gemiddelde particuliere auto zo’n 23 uur per dag stilstaat, rijden de Greenwheels-auto’s gemiddeld vijf uur per dag rond.
Het bedrijf, dat inmiddels al ruim 26 jaar bestaat, maakte in 2021 stappen in de verdere verduurzaming van de vloot door de toevoeging van twee typen elektrische auto’s: de Skoda CITIGOe en de Seat Mii electric. Er werden ruim vijftig elektrische auto’s geplaatst in 2021. Te herkennen aan hun witte kleur, in plaats van de rode benzineauto’s van Greenwheels. Directeur Andrew Berkhout: “Als grondlegger van autodelen in Nederland helpen we gemeenten om steden leefbaarder te maken. Onze belofte is een deelauto voor iedereen. Tegelijkertijd is onze ambitie om de CO2-uitstoot te verlagen. Ook in Utrecht. We zagen in 2021 al een verminderde CO2-uitstoot in de Domstad door het gebruik van zowel Greenwheels benzineauto’s als elektrische auto’s, maar door verder in te zetten op elektrisch deelvervoer, kan onze uitstoot in 2022 verder naar beneden. Dit jaar maken we het rijden in een uitstootvrije deelauto toegankelijker én aantrekkelijker voor Utrechters.”
Het nieuwe jaar is nog maar net van start, maar Greenwheels groeit door. In het eerste kwartaal van 2022 verwacht het bedrijf zeker tachtig nieuwe deelauto’s te kunnen plaatsen door het hele land. Daarvan is een groot deel elektrisch. Ook in Utrecht zijn naar verwachting later dit jaar nog meer elektrische auto’s te vinden. Berkhout: “Minder stilstaande auto’s en meer ruimte op straat, dat is waar we ook in 2022 voor gaan.”
 

Reacties

Cookieinstellingen