Drone Sarah maakt 3d-model van station Utrecht Centraal

Foto: NS

NS heeft technologiebedrijf Aeroscan in de arm genomen om een digitale tweeling van station Utrecht Centraal te maken. Hiervoor gebruiken ze een unieke, hypermoderne drone van bijna twee meter. De komende dagen maakt Sarah, zoals dit type drone heet, vluchten om het station van buiten volledig in kaart te brengen. NS gaat het uiteindelijke 3d-model gebruiken voor verbeteringen aan het station en voor gemakkelijker en veiliger onderhoud.

NS streeft ernaar nog dit jaar de ‘digital twin’ van station Utrecht Centraal beschikbaar te hebben. Dit is een 3d-beeld van het station, gemaakt met LiDAR-technologie en drone-beelden. (Laser Imaging Detection And Ranging (LiDAR) is de technologie waarmee de afstand tot een object of oppervlak wordt bepaald door middel van laserpulsen, red.).
Jean Keultjes IT manager stations: “Door middel van deze digitale 3d-beelden kunnen we een model maken waarin we realtime meekijken met wat er op het station gebeurt. Dit kan via een computer of telefoon of zelfs met een 3d-bril. Zo hebben we rechtstreekse informatie over het station beschikbaar. Informatie waarmee bijvoorbeeld de stationsmanager direct kan zien of er iets aan de hand is op het station, zoals met een trap of lift, drukte of temperatuurswisselingen. Maar ook informatie over onderhoud. Utrecht Centraal is het eerste station waarvan deze digitale tweeling beschikbaar komt, daarna volgen andere stations.”
NS heeft technologiebedrijf Aeroscan in de arm genomen om een digitale tweeling van station Utrecht Centraal te maken. Hiervoor gebruiken ze een unieke, hypermoderne drone van bijna twee meter. De komende dagen maakt Sarah, zoals dit type drone heet, vluchten om het station van buiten volledig in kaart te brengen. NS gaat het uiteindelijke 3d-model gebruiken voor verbeteringen aan het station en voor gemakkelijker en veiliger onderhoud.
Stations en andere gebouwen worden periodiek geïnspecteerd op schade en slijtage. Deze inspecties moeten secuur en veilig gebeuren. Door de inzet van drones zijn er minder vaak hoogwerkers en steigers nodig. Drones hebben als voordeel dat er niet op hoogte gewerkt hoeft te worden. Daarbij hebben reizigers minder overlast omdat er minder afzettingen nodig zijn op en rond het station.
NS heeft ondertussen al drie drone-piloten in dienst. Zij hebben de afgelopen maanden verschillende technologieën getest. Door middel van “3D mapping”, kunnen de gebouwen gedetailleerd in kaart worden gebracht. Zo is veel ervaring op gedaan met verschillende soorten drones en verschillende objecten. NS breidt dit nu verder uit met een partner die samen met NS een drone-strategieplan kan maken.
Aeroscan is een Fries bedrijf dat beschikt over alle benodigde vergunningen om drones in Nederland te gebruiken bij onderhoud en beheer van gebouwen. Naast de samenwerking met NS voert het jonge bedrijf opdrachten uit binnen de gehele vastgoedsector, zoals bij woningbouwcorporaties, monumentale vastgoedeigenaren en utiliteitsgebouwen. Aeroscan levert een 100% opname van het object (extern, maar intern is ook mogelijk) om vastgoed inspecties digitaal op afstand uit te kunnen voeren, o.a. voor maatvoering, gebreken, scheefstanden en duurzaamheidsvraagstukken.

Reacties