Meer fietsers en minder auto’s na herinrichting Maliesingel-Tolsteegsingel

Foto: Gemeente Utrecht

Het aantal fietsers op de Maliesingel en Tolsteegsingel is met 27 procent gestegen sinds de herinrichting afgelopen najaar, terwijl het autoverkeer met 30 procent is gedaald. Ook de snelheid van het autoverkeer is gedaald. Dat blijkt uit een evaluatie bestaande uit tellingen, observaties en schouw door verkeersveiligheidsexperts en interviews met fietsers.

De uitkomsten stroken met het beoogde doel van de herinrichting om verkeersdeelnemers meer rekening te laten houden met elkaar en fietsers meer ruimte te geven. Wel constateren de onderzoekers dat niet alle automobilisten hun snelheid voldoende aanpassen bij tegemoetkomend verkeer. Uit interviews met fietsers, die gevraagd zijn naar hun ervaring met de nieuwe inrichting, komt ditzelfde punt naar voren: ongeveer één derde geeft aan dat ze het inhalen door auto’s, in combinatie met de snelheid, soms als onveilig ervaren. De politie heeft hier aandacht voor.

De resultaten uit de evaluatie geven bruikbare inzichten die direct toegepast kunnen worden. Zo zijn er extra Dick Bruna-borden neergezet om meer aandacht te vestigen op de nieuwe maximumsnelheid en de ruimte voor fietsers. Ook de komende tijd blijft de gemeente de situatie op de Tolsteegsingel en Maliesingel monitoren met tellingen en snelheidsmetingen. Mochten de resultaten van de snelheidsmetingen aanleiding geven, worden er ook tijdelijke digitale snelheidsmeters langs de weg geplaatst. Het volledige evaluatierapport is te lezen op www.utrecht.nl/malietolsteeg.

Cookieinstellingen