Utrecht: Ingrijpende wijzigingen busvervoer op komst

Foto: utrecht.nieuws.nl

UTRECHT – Het openbaar vervoer in en rondom de stad Utrecht verandert vanaf 2 juli ingrijpend. Zo rijden er meer bussen van, naar en via De Uithof en Papendorp/Leidsche Rijn. Reizigers kunnen profiteren van directe verbindingen en betere overstapmogelijkheden. Dit staat in het Vervoersplan 2016 dat op 19 april door de Provincie is vastgesteld.

Uitbreidingen

Op de buslijnen van en naar De Uithof met de grootste capaciteitsknelpunten wordt het aanbod uitgebreid. Lijn 12 krijgt een uitbreiding met flexibele versterking van bussen. De ritten van lijn 28 die nu in Rijnsweerd beginnen en eindigen, rijden door naar De Uithof. In de spitsuren komen er bovendien 4 extra ritten bij. In de spits gaat bovendien lijn 28 elke 7/8 minuten naar De Uithof rijden. Lijn 27 wordt ook nieuw. Dit is een verbinding die elk kwartier rijdt tussen De Uithof, Utrecht-Centrum en Zuilen-Noord. De Uithof wordt tenslotte ook beter bereikbaar vanaf de NS stations Overvecht, Bilthoven, Driebergen-Zeist, Lunetten en het toekomstige Vaartsche Rijn.

Nieuw
Vanaf 2 juli komen er ook nieuwe, directe verbindingen bij het in het openbaar vervoer. U-OV introduceert vanaf dat moment in de stad Utrecht een nieuwe oost-west verbinding De Uithof-Leidsche Rijn, in de vorm van lijn 29 die elk half uur tussen De Meern, Papendorp, Kanaleneiland, NS station Vaartsche Rijn, Stadion Galgenwaard en De Uithof gaat rijden. Nieuw is ook lijn 9 die reizigers elk half uur gaat vervoeren via de busbaan naar Veldhuizen, Vleuterweide-West en NS station Vleuten. Deze snellere lijn zal buslijn 26 vervangen in Vleuterweide-West. Door het omwisselen van buslijnen ontstaan ook directe verbindingen tussen Zuilen en winkelcentrum Overvecht en tussen NS station Overvecht en Overvecht Noord.

Extra busritten

U-OV biedt op een aantal verbindingen in de regio vanaf 2 juli extra busritten om daarmee extra capaciteit te realiseren op drukke buslijnen. Lijn 27 en 128 gaat als nieuwe spitslijn 18 vaker rijden tussen Parkwijk, Utrecht CS en Rijnsweerd. Lijn 41 krijgt in de spits versterking van de nieuwe lijn 241, die tussen Odijk en Utrecht via de A12 en Kanaleneiland-Zuid gaat rijden. Lijn 47 gaat ook op de zondag langs de Expo in Houten rijden. Lijn 48 gaat ’s avonds elk uur rijden tussen Houten en Nieuwegein-Centrum. Lijn 52 krijgt versterking tussen Zeist en Amersfoort. Lijn 65 gaat in de ochtendspits met meer bussen rijden. Lijn 74 krijgt in de ochtendspits twee extra ritten van Nieuwegein naar Utrecht. Ook lijn 77 krijgt in de ochtendspits twee extra ritten van Nieuwegein naar Utrecht.

Vertrek Jaarbeurszijde

Op 2 juli vertrekken alle buslijnen op Utrecht Centraal vanaf de Jaarbeurszijde. Daarmee komt aan de centrumzijde van het station ruimte vrij voor de bouw van de nieuwe tramverbinding Uithoflijn. De lijnen 2, 3, 6, 18 (huidige lijnen 27/128) en 28 die vanaf 2018, wanneer de Uithoflijn gaat rijden, aan de centrumkant van Utrecht station halteren maken gedurende 1,5 jaar gebruik van het tijdelijke busstation Jaarbeursplein, nabij de tramhalte. Tien lijnen zullen in de stadsdienst Utrecht worden gekoppeld tot vijf doorgaande lijnen door de binnenstad. De nieuwe lijnen zijn: lijn 1 Hoograven – Overvecht, lijn 7 Kanaleneiland -Voordorp, lijn 4 Leidsche Rijn-Zuilen, lijn 5 Oog in Al-Maarssen, lijn 18 De Meern-Rijnsweerd. De koppeling van deze buslijnen is voor reizigers vanaf de westkant van Utrecht naar het centrum toe een aanmerkelijke verbetering.

Routewijzigingen

Lijn 8, 12, 41, 47 en 247 gaan via de Dichtersbaan en de Vondellaan rijden vanwege het sluiten van de Adema van Scheltemabaan. Ook lijn 2 gaat tijdelijk via de Dichtersbaan rijden, omdat het Jaarbeursplein via de Catharijnesingel niet goed bereikbaar is. Lijn 74 en 77 gaan via de Van Zijstweg rijden, omdat de Balijelaan niet bereikbaar is vanaf de Dichtersbaan. Lijn 8 krijgt in de spits versterking van een pendellijn voor het bedienen van de ROC’s aan de Vondellaan.

Geschrapt…

Om deze aanpassingen mogelijk te maken, is besloten om op een aantal verbindingen ritten te schrappen. Zo gaat lijn 2 in de spitsuren een kwartierdienst rijden en rijdt lijn 4 vanwege de beperkte belangstelling onder reizigers niet verder dan NS station Terwijde. Buslijn 126 wordt ingekort tot NS Station Maarssen-Vleuten vanwege de beperkte vraag onder reizigers. Ook lijn 15 vervalt ’s avonds en in het weekend vanwege de beperkte vraag.

Bron: Provincie Utrecht

Cookieinstellingen