Ferme reactie gemeente op Tweede Kamer-motie milieuzones

Wethouder Lot van Hooijdonk
Wethouder Lot van Hooijdonk
Foto: Sebastiaan ter Burg, CC BY 2.0

UTRECHT –  In een reactie op de VVD-motie van de Tweede Kamer op donderdagavond 17 december 2015, laat de gemeente Utrecht weten waar het door Utrecht gekozen milieubeleid op is gebaseerd en waarom dit wel degelijk goed uitpakt voor het milieu en haar inwoners.

Wethouder Van Hooijdonk: “Wij vragen het Rijk al heel lang om eenduidig beleid. De gemeente heeft het Rijk gevraagd om aankondigingsborden langs de snelwegen, om verkeersborden en om gegevens van het RDW om mensen goed voor te lichten. Al deze faciliteiten ontbreken van Rijkswege. Dit terwijl ongezonde lucht op nummer 3 van de gezondheidsrisico’s staat, na roken en overgewicht. Er overlijden in Nederland jaarlijks 3.000 mensen door ongezonde lucht. In het publieke belang moet de overheid haar verantwoordelijkheid hierin nemen. Zo worden in Europa nieuwe, strengere normen gesteld voor de luchtkwaliteit om de gezondheid van mensen echt goed te beschermen. Gemeenten hebben daar ook een zware verantwoordelijkheid in, die wij in Utrecht nemen. De maatregelen die wij treffen zijn toekomstbestendig.”

De milieuzone voor vuile diesels in Utrecht maakt deel uit van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), een met het rijk en andere overheden overeengekomen pakket maatregelen waardoor Nederland in 2015 kan voldoen aan de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit.

Cijfers
Met het weren van 2 procent van de auto’s dringt Utrecht de gezondheidsschadelijke roetuitstoot op jaarbasis met 30 procent terug. De milieuzone voor vuile diesels is een effectieve precisiemaatregel die bijdraagt aan gezondere lucht in Utrecht. De gemeente Utrecht is overtuigd van het nut en de noodzaak van de milieuzone en wil deze onverkort handhaven voor een goede luchtkwaliteit en dus voor de gezondheid van onze inwoners. Uit een inventarisatie van mogelijke maatregelen voor een goede luchtkwaliteit is de milieuzone als één van de meest effectieve maatregelen naar voren gekomen.

Evaluatie
Momenteel werkt de gemeente aan een evaluatie met daarin de resultaten van de effectmetingen van TNO. Uit een recente notitie van TNO over de samenstelling van het wagenpark in Utrecht wordt geconcludeerd de geweerde categorieën (t/m Euro 2-diesel) ten opzichte van de nulmeting in 2014 significant zijn afgenomen en vrijwel uit het milieuzonegebied zijn verdwenen. Hierover wordt in het eerste kwartaal van 2016 uitvoerig gerapporteerd in de TNO-rapportage over de effectmeting van de milieuzone waar, naast de wagenparkanalyse, ook een analyse op basis van roetmetingen wordt gemaakt.

Milieuzones Duitse steden
In Duitsland helpen de milieuzones om de lucht in en rond de milieuzone schoner te maken. Milieuzones zijn ook daar de beste maatregel om de luchtkwaliteit te verbeteren, rekening houdend met het effect en de kosten. Door het wagenpark versneld te moderniseren, dalen de concentraties van fijn stof en stikstofdioxide met vijf tot tien procent. Uit onderzoek blijkt dat de lucht niet alleen in de milieuzone zelf schoner wordt, maar ook in straten daaromheen (uitstralingseffect). De meeste zones in Duitsland zijn veel groter dan de milieuzone in Utrecht. In de milieuzone in Berlijn wonen bijvoorbeeld 1 miljoen mensen.

Boetes
Elk voertuig dat beboet wordt en dus niet aan de eisen voldoet, leidt tot extra luchtvervuiling waaraan mensen worden blootgesteld. De gemeente constateert dat het aantal boetes gestaag afneemt. In mei 2015 werden ruim 2.500 boetes uitgeschreven, in september is dit aantal fors gedaald naar 1.200. Tot eind oktober zijn er in 6.725 boetes uitgeschreven. Het aantal van 300.000 verkeersbewegingen in Utrecht per dag, plaatst deze cijfers in perspectief.

Bron: Utrecht.nl

Cookieinstellingen