NZa pakt lange wachttijden aan in GGZ

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – De Nederlandse Zorgautoriteit te Utrecht (NZa) roept patiënten op om melding te doen van te lange wachttijden in de ggz, zowel bij de zorgverzekeraar als op het meldpunt op de website van de NZa zelf.

“Er is veel discussie over de lange wachttijden in vooral de gespecialiseerde ggz, maar het is heel moeilijk om er precies de vinger op te leggen bij welke zorgaanbieders wachttijden te ver oplopen en bij welke nog ruimte is, zo licht woordvoerder Jaco van Lambalgen van de NZa toe. Volgens haar komt dat doordat patiënten zelden melding doen van lange wachttijden bij hun zorgverzekeraar. “En dat is jammer, want de zorgverzekeraar heeft zorgplicht en hoort extra zorg in te kopen of de patiënt door te verwijzen naar een andere aanbieder. Maar de zorgverzekeraar moet dan wel weten waar nog wél ruimte is en daar wordt momenteel niet op gecontroleerd. Wij hopen dat patiënten nu aan de bel gaan trekken en dat er geen schrijnende gevallen meer zullen voorkomen van patiënten die veel te lang moeten wachten. Mensen moeten de zorg krijgen die ze nodig hebben.”

Treeknorm

Zorgaanbieders moeten voldoen aan de Treeknorm. In de ggz houdt die onder meer in dat de aanmeldingswachttijd maximaal vier weken mag zijn en de wachttijd voor een extramurale behandeling (na de diagnose) zes weken. Om enige duidelijkheid te krijgen deed de NZa een onderzoek onder patiënten in de ggz. Van Lambalgen: “Het onderzoek is niet representatief, omdat het over kleine aantallen patiënten gaat, maar we hebben wel een beeld gekregen. Zo blijkt dat een kwart van de patiënten met een aan autisme gerelateerde stoornis en bijna 30 procent van de patiënten met een persoonlijkheidsstoornis met langere wachttijden te maken krijgt.”

Informatieplicht

Zorgaanbieders moeten op hun website (aankomende) patiënten informeren over de wachttijden. Dit gebeurt volgens Van Lambalgen wel, maar niet gespecificeerd naar (te verwachten) diagnose. Ook is het nu alleen verplicht voor aanbieders die extramurale hulp bieden. De NZa wil dit verplicht stellen voor alle aanbieders in de ggz. Van Lambalgen: “Als we meldingen van patiënten krijgen over de wachttijden, zullen we de desbetreffende zorgverzekeraar aanspreken op zijn zorgplicht.”

Bron: Medisch Contact

Cookieinstellingen