Toekomst Utrecht: lopen, fietsen en openbaar vervoer

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – In het vandaag gepresenteerde verkeers- en vervoersplan 2015-2025 Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen van de gemeente Utrecht, staat lopen, fietsen en het openbaar vervoer centraal. En wordt de rol van de auto in de stad nadrukkelijk teruggedrongen.

Rond 2030 wonen er in Utrecht zo’n 400 duizend mensen (nu 330 duizend). Dit betekent dat het verkeer ook sterk groeit. De verwachting is dat het aantal ‘verplaatsingen’ in de spits in 2025 zal stijgen met ruim 20 procent. Er moeten daarom volgens het college keuzes gemaakt worden om het groeiend verkeer op te kunnen vangen.

Gezond

In het vandaag gepresenteerde verkeers- en vervoerplan 2015-2025 wordt nadrukkelijk gekozen voor lopen, fietsen en het openbaar vervoer omdat die het minste ruimte innemen en ook nog eens gezond zijn. Daarom komen er meer doorfietsroutes en wordt het voetgangersgebied in de binnenstad vergroot. Ook komen er naast Utrecht Centraal twee extra OV-knooppunten, namelijk in het Utrecht Science Park en het Leidse Rijn Centrum. De rol van de auto in de stad wordt nadrukkelijk teruggedrongen. 30 kilometer per uur wordt steeds vaker de norm in de stad en automobilisten worden gestimuleerd om te kiezen voor stedelijke verbindingswegen en de ring.

Door al deze maatregelen zal het aandeel van het autoverkeer in de stad dalen van 43 procent nu naar 40 procent in 2025. Zonder deze maatregelen zou het autoverkeer stijgen tot 58 procent. Goederen moeten zoveel mogelijk afgeleverd worden aan de rand van de stad of het winkelgebied.

In het verkeers- en vervoersplan wordt de stad ingedeeld in drie verschillende zones. In zone A (binnenstad, Leidsche Rijn Centrum en het centrum van het Utrecht Science Park) zijn de fietsers en voetgangers de hoofdgebruiker en is de auto te gast. In zone B (de stad binnen de snelwegen en de oude kernen Vleuten-De Meern) krijgen de voetgangers en fietsers ook meer ruimte en is er alleen ruimte voor autoverkeer met bestemming in de omliggende wijken. In zone C (gebied ten westen van het Amsterdam-Rijnkanaal) is ruimte voor elke vorm van vervoer al zal ook hier het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer worden gestimuleerd door goed busvervoer, spoorstations en doorfietsroutes.

Bron: deStadUtrecht.nl

Cookieinstellingen