OM acht schipper verantwoordelijk voor fataal bootongeluk Maarssen

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Als vier vrienden op 14 september 2014 rond één uur ’s nachts na de botenparade in Maarssen terugvaren over de Vecht, gebeurt er een ongeluk. Als ze onder de Termeerbrug door willen varen, klapt de bestuurder van de boot met zijn hoofd tegen de brug, raakt bewusteloos en overlijdt ter plekke. Tegen de 37-jarige schipper, die hiervoor verantwoordelijk wordt gehouden, eiste de officier van justitie gisteren een werkstraf van 200 uur.

“Het is volstrekt duidelijk dat deze verdachte niet heeft gewild dat het zo tragisch zou eindigen”, zei de officier, “maar dit ongeluk had voorkomen kunnen worden als de schipper zijn verantwoordelijkheid had genomen en zich aan de regels had gehouden”. Ze achtte dood door schuld bewezen. Allereerst vanwege het gebruik van alcohol. Die dag was er veel gedronken, tijdens de barbecue ’s middags, daarna in de boot en uiteindelijk in het café waar ze op de terugweg hadden aangelegd. De verdachte was zodoende onder invloed van alcohol, maar ook de man die de boot bestuurde had vermoedelijk te veel gedronken.

Geen vaarbewijs

Ten tweede is het verplicht een vaarbewijs te hebben om de boot in kwestie te mogen besturen. De verdachte verklaarde dat het slachtoffer hem had verteld over zo’n bewijs te beschikken; feit is dat hij geen vaarbewijs had. Eerder op de dag leek het erop dat hij de boot niet goed onder controle had. Desondanks liet de schipper hem varen. Ten derde voer de boot te snel. Op basis van camerabeelden, technisch onderzoek en getuigenverklaringen kan gesteld worden dat de boot in ieder geval 23 kilometer per uur voer terwijl 6 kilometer per uur is toegestaan. Ten slotte is de dodemansknop niet gebruikt, wat wel verplicht is, en heeft de schipper geen instructies gegeven over de manier van varen.

Onverklaarbaar blijft waarom de man die de boot bestuurde niet de middelste doorgang maar de rechterdoorgang nam en waarom hij op het laatste moment in de boot ging staan. De verdachte verklaarde dat hij had verwacht dat het slachtoffer vaart zou minderen voordat ze onder de brug door zouden varen en niet te hebben gezien dat hij ging staan. Het gevolg is dat de man met zijn hoofd tegen een stalen balk aan de onderzijde van de brug klapte en ter plekke overleed aan ernstig hersenletsel.

Spijt

De officier van justitie eiste een werkstraf van 200 uur. Daarbij woog ze enerzijds mee dat hij zeer onvoorzichtig en nalatig had gehandeld en documentatie heeft voor verkeersdelicten. Anderzijds woog ze de persoonlijke omstandigheden zwaar mee. De verdachte kampt nog met recente ingrijpende ervaringen in zijn privéleven, heeft volledige openheid van zaken gegeven en wordt ook verteerd door gevoelens van spijt en verdriet. De vriendin van de overleden man merkte in haar slachtofferverklaring op “we hebben allemaal verloren”. De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

Cookieinstellingen