Social Impact Factory in Utrecht van start

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Organisaties, (sociaal) ondernemers en initiatieven krijgen in Utrecht één plek om samen ondernemende oplossingen te bedenken voor maatschappelijke en ecologische uitdagingen: de Social Impact Factory. In de Social Impact Factory wordt elke sociale vraag met een ondernemersvisie benaderd: het eindproduct levert winst voor de stad en (financiële) winst op voor de ondernemer.

Samen met de Kirkman Company lanceert de gemeente Utrecht vandaag het platform tijdens de Social Enterprise day. Hiermee is Utrecht de eerste lokale overheid die samen met initiatieven en bedrijven maatschappelijk vraagstukken niet alleen sociaal ondernemend oppakt, maar ook deelt en borgt in de Factory. Al 38 organisaties hebben aangegeven deel te willen nemen aan de Social Impact Factory. De Social Impact Factory werkt samen met ’traditionele’ sociaal ondernemers maar staat ook open voor kleinere initiatieven uit de wijk of grotere organisaties die de maatschappelijke impact van hun bedrijf willen vergroten. Ook organisaties buiten Utrecht werken mee.

Anders kijken
De Social Impact Factory wordt de motor die ‘kleine’ initiatieven vastplakt aan grotere ondernemers in de stad Utrecht en omgeving, aldus Han Hendriks van organisatieadviesbureau Kirkman Company. “Ondernemers hebben een duwtje in de goede richting nodig. Dat duwtje komt niet van buitenaf, maar dat geven de ondernemers elkaar. Toetreden tot de Social Impact Factory is niet vrijblijvend. Ondernemers dienen vragen en voorstellen in en dagen de anderen uit om op een creatieve manier met ondernemingsplannen te komen. In het netwerk zitten alle mogelijke soorten bedrijven, zodat elke vraag of elke ingebracht maatschappelijk probleem wordt bekeken op een manier waarop dat tot nu toe niet gebruikelijk was. Daardoor neemt de kans op onverwachte en creatieve oplossingen sterk toe.”

Aanjager
De Social Impact Factory sluit helemaal aan op de ambitie van het college, zegt wethouder Victor Everhardt. “Utrecht is een ondernemende stad. We willen de aanjager en het hart van sociaal ondernemerschap worden. Een realistische wens gezien de potentie van onze economie in de meest competitieve regio van Europa. Tegelijkertijd staan we als grote stad ook voor maatschappelijke uitdagingen, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en werkgelegenheid. We weten dat er veel ondernemers in onze stad zijn met de motivatie om meer van maatschappelijke waarde te zijn. Maar het is niet altijd makkelijk om aan dat soort initiatieven handen en voeten te geven. De Social Impact Factory maakt de verbinding tussen die twee. Daarom zijn we mede-initiatiefnemer. Zo maken we meer mogelijk en bouwen samen aan een gezonde toekomst voor de stad.”

Handtekening
De Social Impact Factory is gestart door initiatiefnemers Gemeente Utrecht en organisatieadviesbureau Kirkman Company. Victor Everhardt, wethouder van de gemeente Utrecht (Werk & Inkomen, Jeugd en Jeugdzorg, Volksgezondheid en Stationsgebied) en Han Hendriks van Kirkman Company en de partners EY, Band op Spanning, Incluzio en Rabobank Utrecht zetten vandaag symbolisch hun handtekening op het nieuwe logo van de Factory.

Cookieinstellingen