College presenteert tweede ontwikkelfase voor Stationsgebied Utrecht

01 apr 2015, 18:22 Stadsnieuws
toekomstvisie tw
Toekomstvisie Utrecht Centrum

UTRECHT - Als het aan het college in Utrecht ligt wordt de westkant van het Utrechtse stadshart een toonbeeld van duurzame en gezonde verstedelijking: minder en langzaam verkeer, klimaat- en energieneutrale bouw, kundig waterbeheer en vergroening. Dat staat in de Toekomstvisie Utrecht Centrum waarmee het college de aftrap geeft voor de tweede ontwikkelfase voor het Stationsgebied. De reacties op het plan zijn verdeeld.

Het nieuwe centrum moet straks alle eerdere (deel)ontwikkelingen in het Stationsgebied met elkaar verbinden en samen met de historische binnenstad een geheel vormen. De toekomstvisie vormt het kader om dit te realiseren. Deze visie is samengesteld op basis van gesprekken met de stad in 2014, de ambities van dit college op het gebied van een gezonde toekomst voor de stad en de wetenschap hoe mensen straks in steden leven en werken.

"De stad krijgt een healthy urban boost. We gaan nu grote stappen maken voor een gezonde toekomst", vertelt Victor Everhardt, wethouder Stationsgebied: "Utrecht heeft een prachtige historische binnenstad. Een plek waar al meer dan tweeduizend jaar geleefd en gewerkt wordt. Zoals het referendum indertijd ons al de opdracht gaf, herstellen we de verbinding daarmee. En maken we ruimte voor vernieuwing, want de stad groeit verder. Daarom kiezen we voor duurzame stedelijke vernieuwing en zetten daarmee Utrecht internationaal op de kaart. We geven het centrum een rol van betekenis voor de stad, de regio en daarbuiten."

Groen en water

De toekomstvisie voor Utrecht Centrum laat aan de westkant een ruim en aantrekkelijk gebied zien, omgeven door groen en water. Langzaam verkeer krijgt hier prioriteit. Hiervoor wordt de 'toegangspoort' richting het stadscentrum verschoven, van het Westplein naar de overkant van het Merwedekanaal. Daar, aan de rand van het nieuwe vergrote centrum, komen parkeervoorzieningen, met aansluiting op een 30 km weg richting het station en de historische binnenstad stad. Ook komen er aantrekkelijke verbindingen voor voetgangers en fietsers over land en een route via het water. Omdat het de verwachting is dat het autogebruik de komende jaren steeds verder afneemt, wordt het Westplein stapsgewijs ingericht als een autoluw gebied, met een stadsstraat en aantrekkelijke pleinfuncties.

Stap voor stap

De Toekomstvisie Utrecht Centrum zoals die nu door het college is voorgelegd, is het kader voor de tweede ontwikkelfase. Deze wordt vastgesteld in de structuurvisie 2015-2040. In de structuurvisie wordt verder ingevuld hoe de ‘healthy urban boost’ vorm krijgt. Dit gebeurt stap voor stap en per deelgebied met bedrijven, grond- en vastgoedeigenaren, inwoners, investeerders, kenniscentra en (belangen)organisaties. Samen worden slimme oplossingen bedacht, met de juiste balans tussen economische ontwikkeling, bereikbaarheid, duurzaamheid en gezondheid. Tot de zomer van 2015 staan drie raadsinformatieavonden gepland. Op onderdelen vindt co-creatie in workshops plaats, zoals het intekenen van een 2x1 rijbaan, vastgoed en stadsweg op het Westplein. De besluitvorming voor de structuurvisie in het college en de raad staat gepland voor begin 2016.

Schadelijk en prematuur

Het CDA heeft ernstige kritiek op het plan: "Het college presteert het om met één pennestreek niet alleen de bewoners van Lombok, maar ook de binnenstadondernemers keihard te laten vallen", zegt CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren. "Dit is geen visie, het is een bezuinigingsoperatie waar onze toekomstige inwoners en ondernemers de rekening voor gaan betalen." Van Waveren zegt dat de details ontbreken en de verkeersknelpunten in het gebied niet worden opgelost, maar 'weggedroomd'. Hij mist een samenhang met andere plannen in de stad en vraagt zich af hoeveel het gaat kosten, want dat staat niet in het plan.

Corio, eigenaar van Hoog Catharijne en meerdere parkeergarages in het centrum, noemt de plannen van de gemeente schadelijk voor de economie. "De binnenstad is een van de motoren van de Utrechtse economie, maar wordt onbereikbaar met de auto", zegt een woordvoerder tegen RTV Utrecht. Verder vindt Corio het teleurstellend dat het Westplein niet wordt ondertunneld.

De VVD vindt de visie voorbarig en veel te vaag. De coalitiepartij zegt tegen RTV Utrecht dat het opmerkelijk is dat dit plan voor een autoluw stationsgebied er nu ligt, terwijl er nog gesproken moet worden over het verkeers- en vervoersplan voor de hele gemeente. Daar krijgt het Westplein een belangrijke rol, volgens de VVD. De partij wil eerst dat plan bespreken voordat het stationsgebied aan de orde komt.

Duurzaamheidsvoorbeeld

De Jaarbeurs is blij met het plan. Het bedrijf wil zich weer meer richten op handel en is blij met de nieuwe opzet. De hallen worden verplaatst en bovenop de gebouwen komen tuinen en zonnepanelen. De Economic Board Utrecht, een samenwerkingsverband van overheden, bedrijfsleven en scholen, ziet de visie als een geweldige kans voor de stad om een Europees duurzaamheidsvoorbeeld te worden.

Ook GroenLinks is erg blij met de visie: "Utrecht wordt duurzaamheidsicoon van Europa", aldus de partij op Twitter.