Havo-afdeling Leidsche Rijn College scoort onder de norm

jun 19 , 12:13 Onderwijs & Wetenschap
leidsche rijn college
Het Leidsche Rijn College heeft tussen 13 februari en 14 maart 2024 bezoek gehad van de Inspectie van het Onderwijs waarbij de havo-afdeling is onderzocht. De inspectie heeft de havo-afdeling het oordeel zeer zwak gegeven. Het schoolbestuur is gestart met een verbeterplan.
Uit het rapport blijkt onder andere dat de onderwijsresultaten op de havo-afdeling onder de norm liggen en de school onvoldoende voor passende begeleiding zorgt als er sprake is van achterstanden bij leerlingen. Ook is een deel van de lessen onvoldoende effectief en kunnende lessen beter worden afgestemd op de onderwijsbehoefte van de leerlingen.
Het Leidsche Rijn College is geschrokken van de beoordeling van de Inspectie. De school is zich bewust van de genoemde aandachtspunten. Het Leidsche Rijn College is de afgelopen jaren hard gegroeid in leerlingen en in nieuwe docenten. In een groeiende school is het vastleggen van afspraken, procedures en werkwijzen zeer belangrijk en dat is niet voldoende gelukt, aldus de school.
Verbeterplan
Het Leidsche Rijn College is direct gestart met een verbeterplan om de onderwijskwaliteit op de havo weer op voldoende niveau te krijgen. Zo is de school gestart met het aanpassen van het kwaliteitsbeleid en het beter registreren en monitoren van de resultaten van de leerlingen. Daarnaast is het Leidsche Rijn College dit schooljaar begonnen met een nieuw onderwijsconcept dat beter aansluit bij de behoefte van de leerlingen. Deze verbeteringen voert de school ook door op de vwo-afdeling. De school geeft op haar site aan er alle vertrouwen in te hebben dat binnen een jaar de havo-afdeling weer op voldoende niveau is.
Wethouder onderwijs Eelco Eerenberg zegt op Twitter te zijn geschrokken dat de havo afdeling van het Leidsche Rijn College op meerdere punten onder de norm scoort en het oordeel zeer zwak van de onderwijsinspectie krijgt. Hij is echter blij dat het schoolbestuur NUOVO inmiddels is gestart met een verbeterplan en met experts hard werkt aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit.