Een op de drie Utrechtse basisscholen bespreekt lastige onderwerpen niet in de klas

Foto:

Op een van de drie Utrechtse basisscholen worden lastige onderwerpen zoals homoseksualiteit, islamisering of terrorisme niet besproken. Ze zouden gevoelig liggen bij een deel van de leerlingen. Dat blijkt uit het deze week verschenen rapport van DUO ‘Integratie op school. Meningen, observaties en ideeën vanuit het onderwijs zelf’. De VVD heeft hierover vragen gesteld aan het college.

Dit blijkt veel meer te zijn dan in de rest van het land of in de andere drie grote steden. Vooral moslimmeisjes zijn buitengesloten van activiteiten zoals uitwisselingen. Niet door de school zelf, maar de ouders verbieden ze om mee te gaan.

De VVD vindt dat het onderwijs juist de plek is waar lastige en maatschappelijke gesprekken gevoerd moeten worden. Onderwerpen zoals seksualitei of terrorisme mogen volgens de VVD gee taboe zijn in de klas.

Daarom wil de VVD van het college weten wat het vindt van het feit dat er op een van de drie Utrechtse basisscholen angst heerst om maatschappelijke problemen bespreekbaar te maken. De VVD vindt dit onacceptabel. Ook vraagt de VVD of het college het normaal vindt dat religie voor ouders gezien wordt als een goede reden om hun kinderen, zoals moslimmeisjes, te verbieden om mee te doen aan schoolactiviteiten.

Ook vindt de VVD dat de leraren ondersteund moeten in het voeren van lastige gesprkken in ‘lastige klassen’. Volgens de VVD heeft de gemeente hierin een belangrijke taak in het aanspreken van schoolbesturen.

Cookieinstellingen